۹ توصیه کلیدی به مادران شاغل

برخی از مادران اگر در جشن تولدها، گردهمایی‌ دوستان در پارک‌ها، سفرهای ساحلی و دیدارهای خانوادگی شرکت نکنند، احساس می‌کنند نسبت به خانواده‌شان احساس بی‌توجهی می‌کنند، اما به یاد داشته باشید، لازم نیست با رویداد یا فعالیتی که دوستان یا خانواده به دوش شما گذاشتند موافقت کرده یا در آن شرکت کنید چون در نهایت با کارهای متفرقه‌ای که در برنامه شما نمی‌گنجد، درگیر خواهید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مادر شدن شغل بدون مرخصی است، کار آسانی نیست و نیاز به صبر، انعطاف‌پذیری و تلاش زیاد با کمی استراحت دارد. این تلاش برای مادران شاغل دو چندان می شود، چرا که مادر شاغل ملزم به تلاش مستمر است برای رسیدن به اهداف محول شده به او که باید بدون کوچکترین سهل‌انگاری اجرا شود. کارفرما تحمل سهل‌انگاری در کارهای روزمره را ندارد و در مورد کودکان نیز هیچ جایگزینی برای نقش مادر در زندگی آنها وجود ندارد.

برخی از زنان شاغل پس از فرزندآوری‌، چند سال اول کار را رها می کنند، در حالی که برخی دیگر مجبور به ترکیب کار و وظیفه مادری می‌شوند.

چه اینکه بعد از بچه دار شدن به سر کار برگردید و یا اینکه بیش از یک دهه یک مادر شاغل بوده اید، در مورد اولویت‌های خود صادق باشید. قوانین مادران در همه موارد یکسان نیست، شاید یکی از فرزندان در نوجوانی از مشکلاتی رنج می‌برد یا در سال‌های اول مدرسه با مشکلات یادگیری روبرواست ، بنابراین اشکالی ندارد که برخی از اولویت‌ها را کنار بگذارید، تا بتوانید روی مسائل مهم تمرکز کنید.

اگر شما یک مادر شاغل هستید، باید نکات زیر را رعایت کنید تا از هر یک از وظایف اساسی خود به عنوان یک مادر و یک کارمند به طور همزمان غافل نشوید.

  • نه به اضافه‌کاری

اگرچه عوائد مالی از ساعات اضافه‌کاری وسوسه‌انگیز است، اما فرزندان شما سزاوار ساعاتی هستند که از نظر مالی جبران نمی‌شود. ساعات کار اضافی ممکن است در نهایت باعث شود که خود را خسته کنید و در نتیجه زمانی برای خود یا فرزندانتان نداشته باشید.

برای جلوگیری از این امر، یک برنامه زمانی مشخص ایجاد کنید که در آن الزامات شغلی را در ساعات اصلی کار انجام دهید. اگر وظایف کاری شما با ساعات کاری متناسب نیست، باید به صورت واضح با مدیرتان در میان گذاشته شود.

  • به همه چیز بله نگویید

درهای بیشتری را برای کارهای غیر فوری باز نکنید. این امربرای کار و خانه صدق می کند. لازم نیست همیشه سوپر مامان و یک کارمند کامل باشید.

برخی از مادران اگر در جشن تولدها، گردهمایی‌ دوستان در پارک‌ها، سفرهای ساحلی و دیدارهای خانوادگی شرکت نکنند، احساس می‌کنند نسبت به خانواده‌شان احساس بی‌توجهی می‌کنند، اما به یاد داشته باشید، لازم نیست با رویداد یا فعالیتی که دوستان یا خانواده به دوش شما گذاشتند موافقت کرده یا در آن شرکت کنید چون در نهایت با کارهای متفرقه‌ای که در برنامه شما نمی‌گنجد، درگیر خواهید شد.

مهم است که کمی وقت آزاد برای استراحت روی کاناپه بگذارید. اینکه سر کار نیستید به این معنی نیست که برای بیرون رفتن با دوستان‌تان در دسترس هستید.

  • فشار را بردارید

با پیروی از توصیه‌های قبلی، مهم است که همیشه در زمان‌های مشحصی از روز، خود را از نظر روحی و جسمی شارژ کنید.

در حین تماشای فیلم یا برنامه مورد علاقه خود، مقداری قهوه و یک تکه کیک یا میوه و آجیل میل کنید.

به خودتان زمان بدهید تا در بالکن مدیتیشن کنید، یا یک غذای خانگی که خانواده‌تان دوست دارند بپزید و اطمینان حاصل کنید که این وعده غذایی نیاز به تلاش زیادی ندارد.

  • شما نمی‌توانید تمام کارها را انجام بدهید

شما انرژی، پول و زمان دارید، این چیزی است که شما باید برای خود، خانواده و شغل‌تان ارائه دهید. اما به یاد داشته باشید که این قابلیت‌ها محدود هستند و مدتی ماندگاری دارند، ، بنابراین نمی‌توان آنها را تنها در یک سو، بدون در نظر گرفتن سوی دیگر ارائه کرد. این کار مستلزم تصمیم‌گیری در مورد نحوه توزیع توانایی‌های‌تان است. شما می‌توانید آنچه را که برای‌تان بیشتر مهم است انتخاب کنید، یا می توانید سعی کنید همه کارها را انجام دهید و به تنهایی شکست بخورید. از آنجا که شما نمی‌توانید هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید برخی از کارها را که نیازی به حضور شما ندارد به صورت ضروری و فوری به دیگران محول کنید.

  • ازدواج یا مادر شدن؟

اول شوهرتان را در اولویت قرار دهید و این ظلم نیست. یا از مسئولیت خود در قبال فرزندانتان صرف نظر کنید. بسیاری از خانم ها فرزندان را بر شوهرشان ترجیح می‌دهند که باعث مشکلات خانوادگی می‌شود که ممکن است منجر به جدایی شود، پس یادتان باشد که فرزندان همیشه به یک ازدواج قوی و خانواده پایدار نیاز دارند. پدری که همکاری می‌کند، بهتر از راندن قایق به تنهایی است.

  • دست از مقایسه بردارید

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، استانداردهای ایده‌آل و غیرواقعی را برای مادران تعیین می‌کنند، که باعث می‌شود آن‌ها فشار اجتماعی را احساس کنند، به‌ویژه با غریبه‌هایی در اینترنت که ما از شرایط واقعی زندگی‌شان چیزی نمی‌دانیم. آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، تصویری عالی است که در کمتر از یک ثانیه گرفته شده است. ما نمی‌دانیم قبل یا بعد از آن چه اتفاقی افتاده است یا یک پست یا کامنت ایده‌آل که متوجه اسرار آن نمی‌شوید، پس خودتان را تحت فشار تقلید از دیگران قرار ندهید. تهیه غذای سالم، نظافت خانه، پیگیری دروس، فعالیت‌ها و تربیت کودکان، مراقبت شخصی و وظایف کاری، اموری هستند که نمی‌توان هر روز با دقت کافی و آسودگی به آنها دست یافت.

  • احساس گناه نکنید

زمانی که زن سر کار است احساس می‌کند که لازم است در خانه باشد و زمانی که در خانه است فکر می‌کند که وظایف حرفه‌ای خود را به درستی انجام نداده است. رضایت از نقشی که روزانه بازی می‌کنید به خلاص شدن از شر این احساسات منفی کمک می‌کند.

  • ساعت‌های بیشتری بخوابید

بدن انسان بالغ هر شب به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارد و مادران شاغل ممکن است به ساعات طولانی‌تری نیاز داشته باشند، زیرا کمبود خواب فهرستی طولانی از مشکلات سلامت جسمی و روانی ایجاد می‌کند. پس زمان خواب را برای خود و فرزندانتان در اولویت قرار دهید و هرگز از این حق چشم‌پوشی نکنید.

  • کمک بخواهید

هیچ کس نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. دریافت کمک به این معنا نیست که شما ضعیف یا سهل‌انگار هستید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای کاهش بارهای روزانه انتخاب کنید:

– برای صرفه‌جویی در زمان خرید از فروشگاه‌ها، به صورت آنلاین خرید کنید و از خدمات تحویل غذا و خواربار ضروری بهره‌مند شوید.

-اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، یک پرستار بچه استخدام کنید تا چند ساعت در هفته فرزندان‌تان را نگهداری کند یا از دوستان یا اعضای خانواده کمک بخواهید.

-از فرزندان و شوهرتان بخواهید در کارهای خانه کمک کنند.

-عوامل حواس پرتی مانند رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید.

به یاد داشته باشید که زندگی نباید باعث شود که احساس کنید در لیست طولانی از وظایف گرفتار شده‌اید، از زندگی خانوادگی و دستاوردهای حرفه‌ای‌تان، در کنارهم لذت ببرید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =