امامزاده محمد(ع) تفرش

این بنای تاریخی به جا مانده دوره صفوی در شهرستان تفرش محله فم میدان باغ ملی واقع شده است.

به گزارش ندای تفرش؛ امامزادگان فراوانی در ایران آرمیده‌اند و بارگاه های کوچک و بزرگ و گاه باشکوهی در مناطق مختلف این سرزمین به ایشان منسوب است. یکی از این آرامگاه ها در شهرستان تفرش در استان مرکزی قرار دارد و با نام بقعه شاهزاده محمد تفرش شهرت دارد.

ساختار و معماری بنای بقعه

پلان این بنا به مربع است که اندازه هر ضلع حدود ۶ متر و ارتفاعش ۹ متر می شود. در هر ضلع آن شاه نشینی به دهانه ۳ متر و عرض های مختلف، بین یک تا دو متر، ساخته شده است و از هر شاه نشین دری به خارج دارد و جلوی هر در ایوانی بنا دیده می شود.

این بنا از قسمت های مختلفی مثل قعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط تشکیل می‌شود. گنبد بنا از نوع شلجمی دو جداره با ارتفاع ۱۲ متر و قطر ۱۰ متر با عنق استوانه ای به بلندی ۵ متر با پوششی از کاشی است.

سطح خارجی آن با کاشی معرق لاجوردی با نقوش اسلیمی و گل و بوته پوشیده شده است و در ساق گنبد آن به خط کتیبه ای آیات قرآنی دیده می شود. با خط ثلث برجسته طلائی روی آن سوره مبارکه جمعه و در پایان عبارت «فی تاریخ ۱۰۵۶» نوشته شده و فوق العاده حایز اهمیت است.

مواضع مختلف آن اسماء جلاله و یا نام محمد و علی با کاشی روی آن چسبیده است. از تزئینات موجود در این بنا می توان به مقرنس کاری با گچ، نقاشی با تزئینات رنگ آمیزی شده، طاق جناقی که لچک های اطراف آن با کاشی گل و بوته و کمربندی از کاشی با رنگ کتیبه ای و آیات قرآنی تزئین شده و کاشی های شش ضلعی طرح صفوی در بدنه دیوار ها اشاره کرد. ضریح بنا مطلا است و کتیبه قرآنی و نیز اشعار محتشم کاشانی درباره حماسه کربلا و اسامی معصومین(ع) دارد، که در سال ۱۳۷۰ شمسی نصب شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + دو =