گریه‌های سیاسی فریادهایی است بر علیه ظالم و به نفع مظلوم

حجت السلام آقامحمدی گفت: روش های مبارزاتی چند مدل و روش دارد؛ از سخنرانی تا شمشیر زدن در میدان و حتی گریه‌ها می‌تواند گریه‌های سیاسی باشد.

حجت السلام اکبر آقامحمدی مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان تفرش در گفتگو با خبرنگار مذهبی ندای تفرش یکی از موضوعات که باعث ایجاد سوالات ذهنی برای جوانان و عوام شده است گرفتن مراسم اربعین برای امام حسین علیه السلام است گفت: تنها فردی که مراسم اربعین دارد حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است؛ در آیات و روایات به کلمه اربعین و عدد چهل بسیار پرداخته شده و عدد ۴۰ یک عدد مقدس است.

حجت السلام آقامحمدی به آیه ۱۴۲ سوره مبارک اعراف اشاره و اظهار کرد: حضرت موسی  با پروردگار عالمیان ۴۰ شبانه روز در کوه تور، راز و نیاز می‌کند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه السلام عدد ۴۰ را یک عدد مقدس معرفی و ادامه داد: در روایات هم روی عدد ۴۰ اهتمام ویژه‌ای بوده است؛ مانند کسی که ۴۰ حدیث حفظ کند، انسان در ۴۰ سالگی به کمال می‌رسد یا کسانی که ۴۰ روز کارهای خالصانه انجام دهند چشمه‌های حکمت از قلبش جاری می‌شود.

دلایل اربعین برای امام حسین علیه اسلام

وی به دلایلی که متفکران علوم دینی برای اربعین اباعبدالله نقل کرده‌اند اشاره و تصریح کرد: اولین دلیل برای گرفتن اربعین فداکاری امام حسین علیه السلام است که موجب احیای و زنده شدن دین شد.

حجت السلام آقامحمدی ادامه داد: درحقیقت عزاداری برای امام حسین علیه السلام یعنی دین اسلام را زنده نگه داشتن است.

مدیر حوزه علمیه دومین دلیل را عظمت مصیبت اباعبدالله علیه السلام در بین اهل بیت معرفی و بیان کرد: هیچ امامی نیست که مصیبت او به اندازه مصیبت اباعبدالله الحسین علیه السلام باشد. مردم اربعین را به عزاداری می‌پردازند تا بگویند که مصیبت امام حسین علیه السلام مصیبت عظمایی است.

وی دلیل دیگر را حضور اسرا در چهلمین روز شهادت در کربلا عنوان و ابراز کرد: بعضی افراد معتقدند که اسرا در اولین چهلم شهدا در کربلا حاضر شدند.

حجت السلام آقامحمدی گفت: عده‌ای معتقد هستند که برگزاری اربعین حرکت مقابله به مثل شیعیان است برای مقابله با اقدامات دشمنان و مخالفان اهل بیت علیهما السلام که قصدشان نابودی اسلام و قبر مطهر امام حسین علیه السلام است.

 مدیر حوزه علمیه به حدیث امام حسن عسکری علیه السلام اشاره و افزود: امام علیه السلام در روایت فرمودند: «مومن ۵ علامت دارد: ۵۱ رکعت نماز، انگشتر در دست راست انداختن، پیشانی بر خاک نهادن، بسم الله را بلند گفتن و آخرین آن زیارت اربعین است.»

وی گفت: عدد ۴۰ یکی از اعدادی است که در آن اسراری نهفته است؛ بزرگان اخلاق و عرفان بر روی عدد ۴۰ اهتمام ویژه‌ای دارند، اگر کسی بخواهد یک عمل خوب را انجام دهد و برای او ملکه شود تا ۴۰ روز ادامه دهد و اگر بخواهد یک عمل بدی را ترک کند تا ۴۰ روز در ترک اهتمام ورزد تا تبدیل به شخصیت و فرهنگ شود.

حجت السلام آقامحمدی تصریح کرد: مردم برای امام حسین علیه السلام از روز شهادت تا روز اربعین عزاداری می‌کنند تا عزاداری و اشک بر سیدالشهداء که موجب احیای دین می‌شود در بین مردم شخصیت و فرهنگ شود تا دین زنده بماند و مردم به سمت دین حرکت کنند.

فرهنگ مبارزاتی

وی فرهنگ مبارزاتی را در چند مدل و روش تصریح کرد: یکی از روش‌ها سخنرانی و صحبت است مانند سخنرانی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید؛ سخنرانی در کشور، شهر و مکانی که فرهنگ‌شان بغض به اهل بیت رسول الله است نوعی روش مبارزه است.

حجت السلام آقامحمدی ادامه داد: روش دیگری برای مبارزه به میدان رفتن، شمشیر زدن و لشکرکشی است.

مدیر حوزه علمیه یکی از روش‌های مبارزه را اشک دانست و خاطرنشان کرد: در یک جا می‌طلبد اشک ریخته شود و گریه کرد؛ گریه‌های سیاسی فریادهایی است بر علیه ظالم و به نفع مظلوم؛ مانند گریه‌های حضرت زهرا سلام الله علیها که شبانه روز گریه می‌کرد تا به مردم کاستی‌ها و دور شدن از دین خدا را بفهماند، گریه‌های حضرت زهرا سلام الله فریادی بر علیه حاکمان ظالم و غاصب وقت بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =