اسلام با پیامبر به وجود آمد و با حسین باقى ماند

حجت الاسلام عباس خوشاوی اظهار کرد: امام حسین علیه السلام یکى از اهداف قیام خویش را حفظ دین دانست؛ نقش امام حسین علیه السلام در حفظ دین به حدّى است که گفته شده است: «إنّ الاسلام محمدى الحدوث، حسینى البقاء؛ اسلام با پیامبر صل الله علیه وآله به وجود آمد و با حسین علیه السلام باقى ماند.»

حجت الاسلام عباس خوشاوی استاد حوزه علمیه در گفتگو با ندای تفرش دلایل طولانی بودن عزاداری و گرفتن مراسماتی مانند اربعین حسینی را در چند نکته اشاره و گفت: در اینکه مقام و منزلت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام از امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه بالاتر است هیچ شک و شبهه ای نیست و آن بزرگواران خود به ما چنین آموخته اند اما اینکه چرا در عزای سید الشهدا بیش از دیگر معصومین عزاداری می کنیم چند علت دارد.

اوج مظلومیت امام حسین علیه السلام

خوشاوی اظهار کرد: اولین دلیل مظلومیت سیدالشهداء علیه السلام است؛ همه معصومین مظلوم بودند و دشمنان به آنان ستم ها روا داشته و ایشان را به شهادت رساندند؛ از این رو شیعیان براى آنان عزادارى مى کنند؛ ولى جنایاتى که در حادثه کربلا شکل گرفت سابقه ندارد و مظلومیت امام حسین علیه السلام و خیانت مخالفان، در اوج قرار دارد.

استاد حوزه شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش در کربلا با فجیع‌ترین وضع ممکن را دلیلی برای مظلومیت آن حضرت دانست و ادامه داد: کسانى که سال ها از یاران پیامبر و امیرمؤمنان بودند و در رکاب آنان با دشمنان جنگیدند، با دعوت فرزندش حسین علیه السلام، اعلام وفادارى نموده و سپس آنان در کربلا او و یارانش را با فجیع ترین وضع به شهادت رساندند و نیز خاندان امام حسین علیه السلام را به اسارت برده و نسبت به آن ها، اهانت‌هاى بى‌شمارى انجام دادند؛ از این رو در زیارت عاشورا از شهادت امام حسین علیه السلام به عنوان مصیبت بزرگ یاد شده است.

وی ادامه داد: از نظر اوج خباثت دشمنان، هیچ گاه این مسئله سابقه نداشته و جنایت هایى که در کربلا انجام شده، در مورد هیچ یک از امامان دیگر و شاید در تاریخ اسلامى انجام نشده است.

احیای دین اسلام

خوشاوی دومین دلیل را نقش امام حسین علیه السلام در احیاى دین دانست و تصریح کرد: همه امامان علیه السلام حاملان و پاسداران دین بودند و نقش محورى در احیاء گسترش آن داشته و فعالیّت هاى آنان (صلح و قیام و…) در راستاى حفظ دین و ارزش هاى آن صورت مى گرفت، ولى فداکارى و شهادت امام حسین علیه السلام نقش بیشترى در حفظ دین و ارزش هاى آن داشت.

استاد حوزه علمیه نقش امام حسین علیه السلام در احیای دین را مهم دانست و ادامه داد: امام حسین علیه السلام در برهه و مقطعى که زندگى مى کنند، در حفظ و احیاى دین آن قدر اهمیّت دارد که جز با کشته شدن و ریخته شدن خون امام حسین علیه السلام، دین نمی‌توانست زنده بماند.

وی اظهار کرد: امام حسین علیه السلام یکى از اهداف قیام خویش را حفظ دین دانست؛ نقش امام حسین علیه السلام در حفظ دین به حدّى است که گفته شده است: «إنّ الاسلام محمدى الحدوث، حسینى البقاء؛ اسلام با پیامبر صل الله علیه وآله به وجود آمد و با حسین علیه السلام باقى ماند.»

سفارش امامان و معصومین به عزاداری برای امام حسین علیه السلام

خوشاوی دیگر دلیل طولانی بودن عزاداری سیدالشهداء را  سفارش و سیره معصومان علیه السلام دانست و گفت: یکى از عوامل مهم عزادارى بیشتر براى امام حسین علیه السلام گفتار و رفتار معصومان علیه السلام مى باشد؛ معصومین علیه السلام به جهت نقشى که احیا و زنده نگهداشتن نام، یاد و قیام امام حسین علیه السلام در حفظ دین و ارزش هاى دین داشت، هم خود عزادارى می‌کردند و هم دیگران را به برگزارى عزادارى سفارش می‌نمودند.

استاد حوزه علمیه اهمیت زنده نگهداشتن یاد امام حسین علیه السلام را تصریح و اظهار کرد: زنده نگهداشتن یاد امام بسیار داراى اهمیّت است، براى ترغیب و روى آورى مردم به سوى آن، روایات بسیارى در بیان ثواب و پاداش عزادارى و گریه بر امام حسین علیه السلام از طرف امامان معصوم نقل شده است.

درس آزادی برای همگان

وی درس آزادی که امام حسین علیه السلام به همگان یاد داد را توصیف و ادامه داد: مردم آزادى و عدالت را دوست دارند و کسانى را که پیام آور و فرهنگ ساز آزادى و عدالت هستند، نیز دوست می‌دارند. بى تردید امام حسین علیه السلام پرچمدار عدالت و آزادى بود. او با روحیه ستم‌ستیزى و رفتار خود به همگان درس آزادى داده و فرهنگ حق گرایى و عدالت مدارى را نهادینه نمود.

خوشای افزود: گریه و عزادارى براى امام حسین علیه السلام، به گونه‌ای شرکت در حماسه او و نزدیک‌تر شدن به اوج حماسه و عدالت خواهى حضرت است.

استاد حوزه علمیه امام حسین علیه السلام را پیشوای تمام آزادمردان جهان دانست و گفت: امام حسین علیه السلام در میدان آزادى، عدالت و مبارزه با ستم، نه تنها امام شیعیان، بلکه سرور و پیشواى تمام آزادمردان جهان است، همان گونه که «گاندى» رهبر مردم هند در مبارزه با استعمار انگلیس، رهبر خود را امام حسین علیه السلام دانسته است.

وی به انتقال فرهنگ شهادت به نسل هاى آینده اشاره و تصریح کرد: قیام و مبارزه امام حسین علیه السلام، قیام حق در مقابل باطل است و این جنگ و مبارزه، همیشه و همه جا جریان دارد، اشک ریزى و عزادارى در سوگ امام حسین علیه السلام، عامل تقویت عدالت‌خواهى و انتقام‌جویى از ستمگران و انتقال فرهنگ شهادت به نسل هاى آینده است.

خوشاوی به سخن استاد شهید مطهرى اشاره و خاطرنشان کرد: گریه براى امام حسین علیه السلام نوعى اعلام وابسته بودن به اهل حق و عدالت و جنگ با گروه باطل است،(۱) از این رو مردم براى امام حسین علیه السلام بیشتر عزادارى مى‌کنند.

  1. نهضت هاى اسلامى در صد سال اخیر، ص ۸۹؛ قیام و انقلاب مهدى (ضمیمه شهید)، ص ۱۰۱.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =