جمعیت تفرش در سال ۱۴۰۱ منفی اعلام شد/نگاه ویژه مسئولین استانی به پیرترین شهر استان

نوروزی با اشاره به کاهش جمعیت کشور در افقهای جمعیتی ادامه داد: پنجره جمعیتی که شش تا هشت سال پیش بینی شده است در حال بسته شدن است و این به معنی از دست رفتن فرصت جوانی جمعیت است؛ چرا که بانوانی که سن و قدرت باروری داشته باشند دیگر وجود ندارند.

مرجان نوروزی کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان تفرش و عضو قرارگاه جوانی جمعیت شهرستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ندای تفرش؛ در مورد اجرای ۲۰ ماده از از ۷۱ ماده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: تمامی ماده هایی که به معاونت بهداشت واگذار شده، اجرایی شده است؛ مهمترین مسئله، آگاهی و اطلاع رسانی به مردم برای سالخوردگی جمعیت است.

نوروزی اظهار کرد: سالخوردگی جمعیت به معنی از دست رفتن نیروی کار تولید موثر، عدم دفاع از کشور و نداشتن نخبگان و فرزانگان است و اگر کشوری نتواند از خود دفاع کند، آسیب پذیر می شود.

وی افزود: دانشمندانی که اکنون در علوم مختلف همانند هسته ای، سلول های بنیادی و … حضور دارند باعث پیشرفت کشور شده اند و اگر جمعیت پیر و سالخورده شود این نیروها از دست می روند.

این کارشناس مسئول در ادامه از هزینه های بالای جمعیت سالخورده بیان کرد: جمعیت سالخورده هر کشوری، هزینه های درمانی، پیگیری، مراقبتی و سلامتی بالایی دارند و مشکلاتی را به وجود می آورند.

نوروزی با اشاره به کاهش جمعیت کشور در افقهای جمعیتی ادامه داد: پنجره جمعیتی که شش تا هشت سال پیش بینی شده است در حال بسته شدن است و این به معنی از دست رفتن فرصت جوانی جمعیت است؛ چرا که بانوانی که سن و قدرت باروری داشته باشند دیگر وجود ندارند.

وی با بیان این مطلب که عمده فعالیت مراکز بهداشتی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است، تصریح کرد: از جمله ترویج زایمان طبیعی، هزینه های درمانی و آزمایشگاهی که تحت پوشش بیمه ای ارزانتر می شود، هزینه های ناباروری که تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفته است.


این کارشناس مسئول ادامه داد: مرکز ناباروری دولتی که در بیمارستان امیرالمومنین افتتاح شده است، آزمایش های رایج باروری و بارداری درمانگاه ۲۲ بهمن به صورت رایگان انجام می شود؛ سونوگرافی که در مراکز دولتی انجام می شود هزینه کمتری نسبت به بخش خصوصی دارد. تمامی این موارد کمک می کند که خانواده برای فرزند دوم و سوم و حتی چهارم برنامه ریزی کنند.

نوروزی در مورد همکاری تمامی ارگان ها در بحث جوانی جمعیت گفت: انتظار می رود که ارگان هایی که به نوعی با جوانی جمعیت در ارتباط هستند پای کار بیایند تا یک کار بین بخشی قوی به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در زمینه آگاهی و اطلاع رسانی مزایای فرزندآوری، ازدواج به هنگام، تحکیم خانواده و نقش ارزشمند مادری در جامعه خطاهایی وجود دارد؛ که شرایط کشور در این وضعیت قرار گرفته است و نیاز است که ارگان های فرهنگی و متولی پای کار بیایند.

این کارشناس مسئول در مورد وضعیت بحرانی جمعیت در شهرستان تفرش افزود: شهرستان تفرش پیرترین شهر در دومین استان سالخورده کشور است در نتیجه اجرایی شدن قانون جمعیت احتیاج به نیروی کار متخصص دارد. استفاده از نیرو های طرحی برای شهرستان آسیب زا است؛ مسئولین در سطح استانداری باید نگاه ویژه ای به این شهر داشته باشند.

نوروزی با تاکید بر اینکه انجام کارهای خاصی که برای دیگر شهرستانها انجام نمی شود باید در شهرستان تفرش ویژه پیگیری شود؛ ادامه داد: یکی از دغدغه های مردم شهر، زمانی است که نیروی متخصص از شهر می رود و تا آمدن نیروی بعدی، رزیدنت زنان و زایمان، مادران را ویزیت می کند که از نظر قانونی اجازه ندارد؛ داشتن متخصص زنان، بیهوشی و جراح دائم در شهرستان می تواند آرامش خاطری را برای مادران باردار فراهم کند.


وی تصریح کرد: بسیاری از مادران توانایی رفتن به بیرون از شهرستان را ندارند، نگران و دغدغه مند از نبود نیروی متخصص و احتیاج به کمک در اواخر بارداری خود هستند؛ که می توان با حضور یک متخصص زنان و زایمان به صورت دائم، دغدغه این مادران را کمتر کرد.

این کارشناس مسئول در زمینه تجهیزاتی که در مراکز درمانی شهر موجود است، بیان کرد: در موردی که مراجعه به بیرون از شهر به فوت مادر باردار انجامید باعث ایجاد دغدغه شد؛ وجود تجهیزات در شهرستان باعث شود مادران باردار در جاده و مسیر در تردد نباشند و همه خدمات در شهرستان قابل دسترسی باشد تا مادران دلایل کمتری برای حضور در جاده داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که مادران باردار به خارج از شهر می روند انجام سونوگرافی ناهنجاری است؛ سونوگرافی ناهنجاری برای مادران زیر ۳۵ سال و عدم سابقه ناهنجاری در خانواده نیاز نیست.

نوروزی با اشاره به وجود دستگاه سونوگرافی در مراکز درمانی شهر بیان کرد: قطعاتی که برای سونوگرافی ناهنجاری نیاز هست، بسیار گران است و نیاز به تامین اعتبار دارد؛ که با تهیه این قطعات و آموزش نیروی متخصص سونولوژیست از مراجعه مادرانی که نیاز به انجام این سونوگرافی دارند به بیرون شهر بی نیاز می شوند.

این کارشناس مسئول با منفی شدن رشد جمعیت در شهرستان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: آمار موالید و فوتی ها توسط ثبت احوال و شبکه بهداشت شهرستان ممکن است مغایر باشد؛چراکه در ثبت احوال شناسنامه ملاک است و در شبکه بهداشت براساس محل سکونتشان ثبت می شوند.

وی ادامه داد: در گزارش سال ۱۴۰۱ ثبت احوال رشد جمعیت در شهرستان منفی بوده است؛ این بدان معنی است که حد جایگزینی انجام نشده است؛ جایگزینی که دو و یک دهم است یعنی یک پدر و مادر اگر فوت کند دو بچه باید جایگزین آنها شوند که رشد منفی نشود.

نوروزی تصریح کرد: در آماری که در شبکه بهداشت موجود است حد جایگزینی منفی نشده است اما در پایین ترین حالت ممکن است و این نشانه هشدار کاملا جدی است.

این کارشناس مسئول در اشاره به زمان تبلیغات تک فرزندی بیان کرد: برای تک فرزندی کارهای فرهنگی متعددی به صورت وسیع صورت گرفت؛ از دیوار نویسی تا استفاده از دفترچه تکالیف کودکان تابلو ها و بنر های شهری زیادی به تشویق برای تک فرزندی روی آوردند.

وی خاطر نشان کرد: خانواده بدون فرزند و تک فرزندی در این شهرستان آمار بالایی دارند و اگر مسئولین و ارگان ها برای افزایش و جوانی جمعیت همانند تک فرزندی تبلیغات نکنند بحران سالخوردگی جمعیت در شهر به شدت بالا می رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 4 =