آغاز مرمت امامزاده زید بن قاسم(ع) فراهان

سعید نیکنام، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهان گفت: عملیات مرمت و بندکشی و تثبیت تزئینات امام زاده زید بن قاسم روستای مشهد زلف آباد شهرستان فراهان آغاز شد.

سعید نیکنام، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهان در گفتگو با فراهان خبر گفت: عملیات مرمت و بندکشی و تثبیت تزئینات امام زاده زید بن قاسم روستای مشهد زلف آباد شهرستان فراهان به همت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آغاز شده است.

وی افزود: این عملیات مرمتی با اعتبار پیش بینی شده به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال در حال انجام است.

نیکنام اظهارکرد: در این عملیات مرمتی شامل اندودهای الحاقی پودر سنگ و سیمان بر روی جداره و پاکسازی و بند کشی آجرهای نما و پاکسازی آجرها، تخلیه و بندکشی مجدد، مرمت و احیا و پاکسازی و بندکشی آجرهای جداره دیوارها انجام می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری فراهان اظهار کرد: بقعه این امامزاده در میان روستاى مشهد زلف‏‌آ‌باد، از بخش فراهان و در ۵ کیلومترى غرب فرمهین و روبروى تپه باستانى داخل روستا واقع شده و به «شاهزاده قاسم» معروف است.

وی گفت: ساختمان بقعه از دو فضاى مرتبط به هم تشکیل یافته و شامل یک شبستان ورودى مستطیل شکل با سقف هلالى است که در سالیان گذشته بر بقعه افزوده شده است.

نیکنام افزود: فضاى دوم، اتاق مرقد است که به شکل چهارگوش به ابعاد ۶×۶ متر و داراى هشت طاق‌نما در اضلاع و زوایاى مختلف آن است،  دو نورگیر کوچک، نور داخل اتاق را تأمین می‌کند، گنبد بنا آجرى دوپوش است؛ نماى خارجى گنبد ایزوگام شده و ازاره حرم سنگ‏کارى و الباقى دیوار آن گچ اندود است.

وی خاطر نشان کرد: این بنای تاریخی با شماره ۲۶۱۰۰ و در تاریخ ۸۷/۱۲/۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =