حسین حبیبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ با مطرح کردن اینکه با توجه به یافته های علمی، رعایت استانداردهای حرفه معلمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم دارد، گفت: با توجه به یافتههای علمی بین رعایت استانداردهای حرفه معلمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
وی ادامه داد: هنگامی که یک معلم در یک مهارت تخصص و توانایی کافی و لازم داشته باشد میتواند از تخصص خود در فرایند یاددهی و یادگیری استفاده نماید و زمینه مساعدی را برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایجاد نماید.
حبیبی با اشاره به کیفیت معلم بیان کرد: کیفیت معلم، امروزه به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در کیفیت آموزش و پرورش، یا بهتر بگوییم تعلیم و تربیت قلم داد میشود.
مدیر آموزش و پرورش تفرش حفظ عناصر و ارزشهای اسلامی و فرهنگی تربیتی را یکی از اهداف آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف آموزش و پرورش حفظ عناصر و ارزشهای اسلامی ، فرهنگی و تربیتی است که این امر بدون تردید در هر زمانی با تلاش معلمان محقق میگردد.
حبیبی افزود: بدون تردید یک معلم با تفکر بسیجی و جهادی میتواند رفتار اجتماعی نیکو را در جامعه به منصه ظهور برساند، تربیت در صورتی کارساز خواهد بود که در همه زمینهها عینی و عملی انجام گیرد، نباید فراموش کنیم تربیت ملزم به رعایت تعامل و ارتباط منطقی با نسل آینده است.
وی ادامه داد: رفتار، گفتار، محبت و محبوبیت معلم تاثیر مثبت در پرورش دارد.
حبیبی با اشاره به اشتیاق متربی بیان کرد: قابل ذکر است اشتیاق و همراهی متربی نیز تاثیر بسیار زیادی در ایجاد انگیزه و کار مربی خواهد داشت.
درس معلم ار بود زمزمه محبتی
جمعه به مکتب آورد طفلی گریز پای را
مدیر آموزش و پرورش تفرش با اشاره به شاخصههای یک معلم گفت: یک معلم برجسته باید صاحب شاخصههای متعددی باشد تا بتواند نقش خود را در تربیت نسل جوان و نوجوان ایفا نماید، که در اینجا میتوان به چند مورد از مهمترینها اشاره نمود.
وی تقوا و دینداری را اولین شاخصه دانست و بیان کرد: یک معلم در قدم اول باید باتقوا و دیندار باشد که در این حال میتواند خصوصیاتش را به دانشآموز انتقال دهد.
حبیبی دومین شاخصه را اداره کلاس براساس دانشآموز محوری معرفی و تصریح کرد: معلم باید کلاس درس را براساس دانشآموز محوری اداره نمایید یعنی معلم فقط یک راهنما و هدایتکننده جریان یاد دهی یادگیری باشد.
مدیر آموزش و پرورش شاخصه دیگر را داشتن تفکر پژوهشی عنوان و ادامه داد: تفکر پژوهشی داشته باشد یعنی دانشآموزان مجهولات را از طریق جمعآوری اطلاعات خودشان پیدا کرده و به دنبال یافتههای جدید بروند.
وی آراستگی را ویژگیهای دیگر معلم دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگیهای معلم که غیر مستقیم در دانشآموزان بروز پیدا میکند، آراستگی، وقار، وقت شناسی، نظم و … است.
حبیبی ادامه داد: استفاده از تجهیزات سمعی- بصری در امر تدریس کار را در پایداری و همیشگی یادگیری و عمق بخشی در آن هموار مینماید.
مدیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: تعامل معلم با دانشآموزان، والدین و همکاران باعث همفکری و برطرف نمودن مسائل و مشکلات و همچنین به هم نزدیکتر و فهمیدن یکدیگر و در نتیجه درست عمل نمودن مجموعه می شود.
انتهای خبر/