رسانه همراه دیپلماسی و میدان

امروز در دنیای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کشوری پیروز و فاتح به شمار می‌رود که در یکی از زمینه‌های میدان و دیپلماسی برتری داشته باشد و به همراه استفاده و مدیریت درست از رسانه ضعف و شکست در زمینه دیگر را پنهان نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ سیاوش منظوری فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: از ابتدای عمر جمهوری اسلامی ایران یعنی دقیقأ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) همیشه دوگانه دیپلماسی و میدان مطرح بوده است.

چه از زمانیکه بنی‌صدر ملعون معتقد بود که در میدان باید خاک کشور را داد تا برای دیپلماسی بین المللی زمان خرید تا همین اواخر که دنیای فعلی را دنیای گفتگو تمدن‌ها می‌شناختند و اعتقاد راسخ داشتند موشک حتی برای دفاع از خویشتن نیز مضر و سمی است.

در واقع در ایران اسلامی برخلاف رویه و نظر امامین انقلاب همیشه دو گروه متعصب طرفدار میدان صرف و دیپلماسی صرف وجود دارند، گویا در سیاست داخلی و خارجی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران جمع دیپلماسی و میدان مشابه و معادل جمع اضداد است. اما در این چند وقت اخیر مؤلفه‌ای پنهان به نام رسانه ظهور کرده و بر هر دو مقوله میدان و دیپلماسی به شدت تأثیر گذار است.

امروز در دنیای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کشوری پیروز و فاتح به شمار می‌رود که در یکی از زمینه‌های میدان و دیپلماسی برتری داشته باشد و به همراه استفاده و مدیریت درست از رسانه ضعف و شکست در زمینه دیگر را پنهان نماید. به عبارت دیگر اگر کشوری مبنای استفاده از رسانه را بداند می‌تواند در حالیکه شکست سختی در میدان یا دیپلماسی خورده را به صورت نعل وارونه و پیروزی قدرتمندانه به مخاطبین و طرفداران خودش ارائه کند.

باید اذعان داشت رابطه دولت‌ها با ملت‌ها توسط مثلث رسانه، دیپلماسی و میدان تعریف می‌گردد و در این عصر ارتباطات پرستیژ هر کشور توسط رسانه‌های آن به تمامی دنیا مخابره می‌شود. یک مصداق از این حالت ادعای پیروزی رژیم غاصب صهیونیستی است، در حالیکه هم در میدان و هم در دیپلماسی مغلوب شده اما با این حال سانسور رسانه‌ای شدیدی را در اراضی اشغالی اعمال کرده است تا خود را طرف پیروز مقابله اعلام کند.

اما طرف دیگر این قضیه مخابره شدن پیروزی ایران اسلامی و شکست راهبردی اسرائیل توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. در عملیات‌های وعده صادق ۱، ۲ و ۳ جبهه استکبار جهانی دارای سه رویکرد رسانه‌ای متفاوت بود.

در عملیات وعده صادق ۱ با سانسور رسانه‌ای به دروغ مدعی شدند که ۹۹/۹۹% موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران را رهگیری و منهدم کرده‌اند. در وعده صادق ۲ با سانسور رسانه‌ای و تطمیع خبرنگاران بین المللی مدعی شدند خسارات چندانی ندیده‌اند، ولی با نشت فیلم‌ها و عکس‌های درون رسانه‌های اجتماعی شهرک نشینان بارانی از موشک‌های ایرانی بر سر رژیم صهیونیستی ثبت و منتشر شده بود.

اما در وعده صادق ۳ با تمام سانسورهای خبری، تهدید به مرگ خبرنگاران و شهرک نشینان این بار برتری جمهوری اسلامی ایران توسط رسانه‌های کشورهای عربی به سمع و نظر جهانیان رسید. در حقیقت ایران اسلامی در وعده صادق ۳ با همراستایی دیپلماسی، میدان و رسانه توانست فتح و ظفر خویش را به عالم و آدم اثبات و اعلام نماید.

ایران اسلامی اقتدار و عزت امروزش را مدیون رهبری قاطعانه و بدون تزلزل امام خامنه‌ای (حفظه الله)، جان بر کفی نیروهای مسلح در میدان، دیپلماسی فعال دولت در عرصه بین الملل و در نهایت اتحاد و انسجام ملت است. تمامی موارد فوق الذکر با بازتاب رسانه‌ای در دنیا سبب گشت تا دشمنان و حتی دوستان جمهوری اسلامی ایران بدانند که ایران اسلامی یک ابر قدرت در حوزه موشک‌های بالستیکی در دنیای مدرن است.

در واقع دیپلماسی مقتدرانه با همراه موشک‌های سجیل، خیبر شکن و فتاح در وسط میدان مبارزه دیده نمی‌شدند، اگر رسانه به کمک و همراهی آن‌ها نمی‌آمد. شاید بتوان به جرأت گفت که حمله اسرائیل غاصب به ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما گواهی بر همین موضوع است که رسانه ملی با انتشار پیروزی‌های دیپلماسی و میدانی ایران ضربه کاری و سختی را بر هیبت پوشالی و دروغین امپریالیست غربی بویژه آبروی رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

در پایان کلام باید جنگ ۱۲ روزه را نقطه عطفی در تاریخ بشریت دانست. تا قبل از این واقعه رسانه‌های غربی و عبری به تمام دنیا القاء کرده بودند که با سامانه‌های فلاخن داوود، پیکان و گنبد آهنین نفوذ ناپذیرترین حریم هوایی دنیا متعلق به رژیم صهیونیستی است و با وجود رادار گریزی بی‌بدیل F35، حکمرانی آسمان جهان در چنگ آمریکا می‌باشد.

اما بعد از جنگ ۱۲ روزه ایران اسلامی تمامی رسانه‌های دنیا مشاهده کردند، که افسانه شکست ناپذیری اسرائیل حتی با کمک سامانه‌های پاتریوت و تاد آمریکایی چیزی جز یک فریب بزرگ نبوده است. همچنین با انهدام حداقل ۵ فروند جنگنده F35 توسط پدافند بومی ایران اسلامی دیگر آمریکا صاحب آسمان جهان به شمار نمی‌رود. نقش رسانه‌های اجتماعی بعد از جنگ ۱۲ روزه ایران اسلامی بیشتر به چشم آمدند. لازم به ذکر است که کم‌کم در کنار دوگانه کهن دیپلماسی و میدان باید رسانه‌ها را عاملی مؤثر در پرستیژ بین المللی دانست.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =