روز روابط عمومی؛ تجلیل از هنر ارتباطات استراتژیک

جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و زمانی که اطلاعات در تمامی زمینه‌ها پیشرو است، به عملکرد سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و هماهنگی آن‌ها در زمینه‌ها و فعالیت‌های ویژه، برای اجرای روابط عمومی، بستگی مضاعف دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و زمانی که اطلاعات در تمامی زمینه‌ها پیشرو است، به عملکرد سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و هماهنگی آن‌ها در زمینه‌ها و فعالیت‌های ویژه، برای اجرای روابط عمومی، بستگی مضاعف دارد.

روز روابط عمومی در ایران، مصادف با تأسیس گروه بین‌المللی تلگراف است که در سال ۱۸۶۵، برای ترویج روش‌های ارتباطی اضطراری ایجاد شد و در حال حاضر در همه اشکال ارتباطی، وجود دارد. یکی از اهداف روز جهانی روابط عمومی، کمک به مردم، برای آگاهی بیشتر، از فرصت‌هایی است که فناوری فراهم می‌کند و توجه بیشتری به اینترنت و سایر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات داشته باشند.

در کشور ما همچنین از این روز، برای بهبود اقتصاد و جامعه خود و یافتن راه‌هایی برای گسترش ارتباطات دیجیتال، استفاده می‌شود. در تقویم شمسی، روز روابط عمومی، مصادف با ۲۷ اردیبهشت هرسال است.

امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی انکارناپذیر و  قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.

 روابط عمومی ها میتوانند با اجرایی شدن این توجهات،  گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارند و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهند. در واقع می‌توان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =