محسن درودیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ با اشاره به اهداف برگزاری جشنوارههای روستایی گفت: این جشنوارهها با هدف نشاط اجتماعی هم برای روستاییان و هم میهمانان حاضر در جشنوارهها، توسعه اقتصادی روستا با ایجاد بازارچه ارائه محصولات محلی روستا و در بخش گردشگری که میتواند جذابیتی برای گردشگران باشد تا از جاذبهها و قابلیتهای گردشگری روستا استفاده کنند.
وی ادامه داد: جشنوارههای مختلفی از جمله جشنواره گردوی روستای طاد، سنجد و نان محلی در روستای الویجان، جشنواره بادام در روستای قلعه محیالدین و جشنواره انار در روستای فرسمانه برنامهریزی شده است.
بخشدار مرکزی شهرستان تفرش به برندسازی روستاها اشاره و بیان کرد: یکی از ویژگیهای این جشنوارهها، برندسازی برای روستا است، به عنوان مثال روستای کهک در تولید سیر محصولات خوبی را تولید میکند که کیفیت محصولات آن قابل رقابت با شهرستانهای دیگر است و یا انار فرسمانه که مرغوبیت بسیار خوبی دارد؛ اما به دلیل تبلیغات مناسبی که نشده است مردم اکثر انار به شهر ساوه میشناسند.
درودیان به استمرار در برگزاری این جشنوارهها اشاره و عنوان کرد: سعی شده است که این جشنوارهها استمرار داشته باشد، به عنوان مثال هشتمین دوره جشنواره گردو طاد بود که برگزار شد.
وی ادامه داد: در برخی از جشنوارهها مشکلاتی وجود دارد که نمیتوان برگزار کرد به عنوان مثال جشنواره کهک به دلیل تقارن با ماه محرم و صفر نتوانست جشنوارهای برگزار کنند؛ سعی براین شده است که این جشنوارهها تاریخ مشخصی داشته باشند که بتواند در معرفی محصول شاخص روستا هم تأثیرگذار باشد.
بخشدار مرکزی تفرش به اشتغالزایی این جشنوارهها در سطح روستاها اشاره و بیان کرد: جشنوارهها در اشتغال روستا کمک کننده است چراکه محوریت این جشنوارهها بازارچه محصولات محلی است که تولیدکنندگان محصولات خود را ارائه میکنند که شامل محصولات کشاورزی و محلی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد:عمده افرادی که در این بازارچهها مشارکت دارند زنانی هستند که به عنوان مشاغل خانگی در منزل فعالیت دارند یا سرپرست خانوار هستند که از طریق این بازارچه میتوانند محصولات خود را ارائه کنند که این امر باعث ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی روستا میشود.
انتهای خبر/