پارادایم تغییر در زمان رسول خدا (ص)

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه تفرش گفت: عدالت محور و شایسته سالاری دو متغییر بودند که بعد از رحلت حضرت رسول تغییر کردند.

حجت الاسلام سلمان سلگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ گفت: حکومت رسول خدا(ص) بر دو پایه اساسی عدالت محوری و شایسته‌سالاری استوار بود. این شیوه حکمرانی، که در آن تبعیضی بین نژاد، قبیله، جنسیت یا جایگاه اجتماعی نبود، برای برخی از اشراف قبیله‌گرا و قدرت‌طلب که منافع خود را در خطر می‌دیدند، قابل تحمل نبود.

وی ادامه داد: از آنجا که ایجاد تغییر در این پارادایم در دوران حیات پیامبر (ص) ممکن نبود، آنان منتظر فرصتی پس از رحلت ایشان شدند تا این مسیر را تغییر دهند. این تغییر تنها از طریق غصب جایگاه جانشینی آن حضرت، که خود نمونه اعلای شایسته‌سالاری بود، ممکن گردید.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه به تغییر پارادایم عدالت محوری اشاره و بیان کرد: در حکومت رسول خدا (ص) اصل بر عدم تبعیض و اجرای عدالت بود. آیۀ شریفۀ «یَـٰٓأَیُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقنَٰکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلنَٰکُم شُعُوبًا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓا۟ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ ٱللَّهِ أَتقَىٰکُم» سند این مدعاست. در چنین فضایی، فرصت رشد و تعالی برای همه افراد جامعه، صرف نظر از پیشینه شان، فراهم بود. به همین دلیل است که شاهدیم برده‌ای مانند بلال در صف مقربین پیامبر قرار می‌گیرد و بانویی مانند نسیبه در میدان نبرد احد می‌درخشد.

حجت الاسلام سلگی افزود: این عدالت‌محوری پس از رسول خدا (ص) و با تغییر مبانی حکومت به سمت منافع شخصی و گروهی، جای خود را به تبعیض داد. در دوران حکومت رسول خدا (ص) و نیز در دوران کوتاه حکمرانی امیرالمؤمنین (ع) که بر همان مبنا استوار بود، شاهد «رویش‌های» ارزشمندی مانند عمار یاسر، ابوذر غفاری و مقداد و….هستیم.

وی ادامه داد: در زمان امام علی (ع) نیز شخصیت‌هایی مانند مالک اشتر، کمیل بن زیاد و جاریه بن قدامه ، مسلم بن عوسجه و….. پرورش یافتند. اما این رویش‌های مردمی در ۲۵ سال پس از رحلت پیامبر و به ویژه در دوران بنی‌امیه و بنی‌العباس، به دلیل تغییر همان پارادایم اولیه، دیگر اتفاق نیفتاد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه به دومین تغییر اشاره و عنوان کرد: تغییر پارادایم شایسته‌سالاری؛ مبنای گزینش افراد برای مناصب حکومتی در عصر پیامبر (ص)، شایستگی بود؛ نه وابستگی قبیله‌ای، سن و سال یا ارتباط با شخص خاصی.

وی ادامه داد: برای نمونه، در میادین جنگ، فرماندهی به افرادی سپرده می‌شد که شایستگی آن را داشتند. ابوذر غفاری با وجود ایمان و تقوای عمیق و نزدیکی به پیامبر، به دلیل عدم برخورداری از توانایی‌های اجرایی، هیچ‌گاه به چنین منصبی گمارده نشد. در مقابل، زید بن حارثه که از قبیله‌ای معتبر نبود، فرماندهی سپاه را بر عهده گرفت و پسرش، اسامه بن زید، در سنین نوجوانی (۱۷ یا ۱۸ سالگی) به فرماندهی سپاهی منصوب شد که بزرگان و صحابۀ مشهوری مانند خلفای سه‌گانه، سعد بن ابی‌وقاص، زبیر بن عوام و طلحه در آن حضور داشتند. این انتخاب چنان حساس بود که پیامبر (ص) در برابر انتقادات فرمود: «خداوند لعنت کند کسی‌ را که از فرماندهی اسامه سرپیچی کند.»

حجت الاسلام سلگی اظهار کرد: پس از رحلت پیامبر (ص)، این پارادایم شایسته‌سالاری به حزب‌گرایی و قبیله‌گرایی تبدیل شد. ابوسفیان در دوران عثمان به صراحت گفت: «حکومت را مانند توپی در میان خود بچرخانید و نگذارید از خاندان شما خارج شود.» نمود عینی این تغییر، بازگشت با عزت افرادی مانند حکم بن ابی‌العاص (پدر مروان) و عبدالله بن سعد بن ابی‌سرح – که از طردشدگان دوران پیامبر (ص) بودند – و واگذاری پست‌های کلیدی به آنان در دوران خلیفۀ سوم بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و با تأسی از سیرۀ حکومتی رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع)، بار دیگر شاهد احیای آن دو اصل عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری در کشور هستیم. این پارادایم اصیل، موجب شده تا استعدادهای درخشان و مردمی از دل مناطق محروم و روستاها سر برآورند و به چهره‌های شاخص و اثرگذاری تبدیل شوند؛ شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله رئیسی، شهید سلیمانی، سرلشکر سلامی، سرلشکر باقری، شهید تهرانچی، شهید فخری‌زاده و دکتر فریدون عباسی…

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز عده‌ای، در پی منافع حزبی و شخصی، به دنبال تغییر این پارادایم هستند تا با کنار زدن معیارهای شایستگی،عدالت محوری ، وابستگان خود را به گردۀ مردم سوار کنند و راه را برای رویش و شکوفا کردن استعدادها ببندند .

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =