قیمت مواد اولیه همیشه جلوتر از تولیدکننده صنایع دستی است

استاد قلمزنی روی مس گفت: در سال 1398 مهر اصالت ملی خود را برای کلاه خود ریز قلم دریافت کرده است.

میلاد معصومی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ گفت: در حدود ۱۸ سال در رشته قلمزنی روی مس در شهرستان تفرش فعالیت می‌کند، به دلیل ‌علاقه‌ای که به اجناس و خانه‌های قدیمی داشته از سال ۸۶-۸۷ به این رشته علاقمند و وارد این رشته شده است.

وی در ادامه به دریافت مهر اصالت ملی اشاره و عنوان کرد: هنرمندان در رشته‌های مختلف دو سالی یکبار می‌توانند یک اثر خاص و تکرارنشدنی را بسازند و به سازمان ارائه کنند، که از طرف سازمان میراث فرهنگی برای دریافت عنوان مهر اصالت ملی معرفی و بین استان‌ها و منطقه رونمایی و داوری می‌شود، اگر نوآوری، خلاقیت و تازگی در بین آثار باشد به آن اثر مهر اصالت داده می‌شود.

این استاد قلمزنی افزود: در سال ۱۳۹۸ مهر اصالت ملی خود برای کلاه خود ریز قلم را دریافت کرده است.

معصومی با اشاره به بیمه هنرمندان عنوان کرد: در زمان ریاست جمهوری‌های گذشته بخشنامه‌هایی آمد که هنرمندان می‌توانند بیمه شوند که در آن زمان عده‌ای اقدام کردند و بیمه شدند اما بسیاری از هنرمندان جدید هیچکدام بیمه نیستند و این یکی از دغدغه‌های آنان است.

وی در ادامه به بالا بودن هزینه مواد اولیه اشاره و اظهار کرد: رشته قلمزنی به دلیل اینکه جزء مایحتاج زندگی مردم نیست، مورد استقبال زیادی قرار نمی‌گیرد و در صورت داشتن درآمد صنایع دستی را می‌خرند، مشکلاتی که در این زمینه است قیمت مواد اولیه همیشه جلوتر از تولیدکننده صنایع دستی است؛ وقتی موارد اولیه گران می‌شود و بعد از اجرای اثر روی آن گرانتر می‌شود پس در نتیجه قدرت خرید پایین می‌آید.

این استاد قلمزنی عدم وجود مکانی دائم را مشکلی دیگر دانست و گفت: زمانی که شهری به عنوان مقصد گردشگری معرفی می‌شود باید به تمام کشور معرفی شود و اثرات آن در جذب توریست دیده شود که در شهر توریست بالایی دیده نمی‌شود؛ پس در نتیجه آنچه تولید می‌شود بیشتر به صورت نمایشگاهی فروش می‌رود که به دلیل سهمیه در نمایشگاه‌ها برخی کارها در مغازه باقی می‌ماند و دیده نمی‌شود.

معصومی ادامه داد: باید مکانی باشد تا محصولات به صورت دائم ارائه شود تا بتوان برای خرید مواد اولیه قیمت بالاتری پرداخت کرد.

وی زیبایی، دقت و سرعت را در کار قلمزنی مهم دانست و عنوان کرد: در کار قلمزنی باید به روسازی و زیبایی دقت کرد چرا که مشتری به کارهای جدید اهمیت می‌دهد، زیبایی این کار به دقت بستگی دارد و دقت یعنی دو کار کاملاً مشابه که هیچ تفاوتی باهم نداشته باشد.

این استاد قلمزنی به تسهیلات دریافتی خود نیز اشاره و اظهار کرد: در زمینه تسهیلات یک وام کارآفرینی از سپاه و یک وام از اداره میراث از طرف کارآفرین امید داده شد؛ این وام‌ها برای ایجاد یک کارگاه بزرگ و گسترش کار پاسخگو نیست.

معصومی ادامه داد: وجود یک فضای نسبتاً بزرگ برای ایجاد کارگاه که هم بتوان در آن هم آموزش داد و هم کار کرد مورد نیاز است که نیاز است نهاد یا تسهیلات ویژه به آن اختصاص یابد.

وی به برخی کارهای شاخص خود اشاره و اظهار کرد: ساخت تندیس دکتر حسابی برای سازمان انرژی اتمی ایران، تولید سوگندنامه بقراط برای بیمارستان عرفان نیایش تهران و قلم زنی عکس حکیم نظامی برای سازمان یونسکو در ایران، عکس برخی مشاهیر تفرش بر روی سینی را از جمله کارهای خود معرفی کرد.

استاد قلمزنی با اشاره به اینکه تاکنون به حدود ۱۲۰ نفر هنر قلم زنی روی مس را در تفرش آموزش داده، خاطرنشان کرد: این کار دیربازده است و از این رو طرفداران کمی دارد از آموزش تا سودآوری این کار در حدود ۲ سال زمان می‌برد و باید در این رشته آنقدر قوی شوی که ابتدا بازار کار را پیدا کرد و منتظر مشتری نبود.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − ده =