راهکارهای رفع مشکلات بافت تاریخی شهر تفرش احصا می‌شود

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ضوابط حفاظت و کاربری بافت تاریخی و ارزشمند شهر تفرش بررسی و احصا شد تا بسیاری از مشکلات این عرصه رفع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، محمود مرادی نراقی گفت: در دومین جلسه شورای فنی بافت تاریخی تفرش، با کلیات طرح مشاور بافت تاریخی به منظور احصا ضوابط بافت تاریخی این شهر موافقت شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در این جلسه توضیحات تکمیلی فصل دوم مطالعات توسط مشاور ارائه و مورد تایید اعضا قرار گرفت تصریح کرد: هدف از تشکیل این جلسه احصا راهکارهای رفع مشکلاتی است که احیاگران بافت تاریخی با آن روبه‌رو هستند.

مرادی نراقی با تاکید بر اینکه این طرح شامل مطالعه عناصر تشکیل‌دهنده بافت، مطالعات اقلیمی، طبیعی، تاریخی و اجتماعی بافت و ویژگی‌های معماری و شهرسازی بافت تاریخی تفرش است، افزود: در این طرح تمامی عناصر معماری بافت شناسایی و مستند سازی شده است و با توجه به ویژگی آثار تاریخی تفرش و معابر موجود برای بهسازی و بازسازی ضابطه خاص تدوین شده است.

او ابراز امیدواری کرد که، با این تغییر رویکرد شاهد فصل جدیدی از اقدامات عمرانی و احیایی در بافت این شهر خواهیم بود و در ادامه گفت: ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ این طرح ضوابط ساخت و ساز (مرمت، احیاء، بهسازی، نوسازی و بازسازی) در تمامی آثار و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی ثبت شده، تابع ضوابط و مقررات مصوب خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بافت تاریخی تفرش حدود ۲۰۰ هکتار است که در این طرح با بررسی و مطالعه صورت گرفته حدود ۸۰ هکتار از آن در اولویت اول حفاظتی قرار گرفته است.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 7 =