راز ماندگاری قیام امام حسین(ع)

امام جمعه تفرش گفت: اخلاص و انگیزه خدایی امام حسین(ع) و یارانشان در روز عاشورا یکی از عواملی است که باعث شده است این نهضت ماندگار شود.

حجت الاسلام حسین اجرایی در گفتگو با خبرنگار گروه مذهبی پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ با اشاره به ماندگاری نضهت عاشورا گفت: ماندگاری به معنی همیشه بودن و کهنه نشدن است یعنی همیشه نو و تازه است.

وی ادامه داد: انسان‌ها اگر عزیزی را از دست دهند عزاداری می‌شوند اما بالاخره با گذشت چند ماه و چند سال فراموش می‌کنند؛ اما مصیبت شهادت امام حسین(ع) با گذشت ۱۴۰۰سال همچنان تازه است و مومنین و آزادگان جهان بعد از هزار و اندی سال همچنان عزادارای می‌کنند و به عشق امام حسین(ع) از نجف تا کربلا را با سختی‌های زیاد پیاده‌روی می‌کنند.

امام جمعه تفرش به عواملی که باعث شده است این نهضت در طول صدها سال بماند و از بین نرود اشاره و عنوان کرد: اخلاص و انگیزه خدایی امام حسین(ع) و یارانشان در روز عاشورا اولین علت ماندگاری این نهضت است.

حجت الاسلام اجرایی ادامه داد: امام حسین(ع) می فرمایند: «انی لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی (ص)؛ خروج و قیـام من از روى سرکشى و خوشگذرانى و فساد و ظلم نیست، تنها براى اصلاح در امت جدم(ص) قیام کردم»؛ اباعبدالله(ع) هر چه داشتند خالصانه در این راه فدا کردند.

وی علت دیگر ماندگاری نهضت امام حسین(ع) را اراده خداوند متعال دانست و تصریح کرد: حضرت محمد(ص) فرمودند: «شهادت امام حسین(ع) چنان حرارتی دارد که هرگز سرد نمی شود» و این اراده خداوند متعال بوده است که این نهضت و دین باقی بماند و هرکاری که دشمنان، مستکبران و ظالمان انجام دهند اما بازهم این دین باقی بماند.

امام جمعه تفرش عامل دیگر ماندگاری این نهضت را نحوه شهادت امام حسین(ع) معرفی و اظهار کرد: سومین عامل ماندگاری نهضت امام شیوه شهادت امام حسین(ع) است که این یک واقعه غیرمنتظره، فجیع بود که این باعث ماندگاری این نهضت شد؛ مانند جنگ با کودکان، زنان و پیران، آب بستن بر روی سپاه امام حسین(ع)، کشتن طفل ۶ ماهه و حتی برخورد ناخوشایندی که با اسیران شد و …

حجت الاسلام اجرایی عامل بعدی را اخلاق امام حسین(ع) دانست و گفت: عامل چهارم عوامل اخلاقی بود که امام حسین(ع) بسیار رعایت کردند، دین اسلام یک دین اخلاقی است که ارزش‌های اخلاقی در آن برجسته است و قرآن بُعد اخلاق پیامبر اسلام را خیلی برجسته می کند.

وی ادامه داد: در حادثه کربلا کلمات، رفتار و خلق و خوی امام حسین(ع) همگی قابل الگوگیری در جهت خودسازی و سلوک اجتماعی، تربیت دینی، کرامت انسانی است.

امام جمعه تفرش جایگاه فردی و خانوادگی امام حسین(ع) را عامل دیگر ماندگاری نهضت دانست و اظهار کرد: امام حسین(ع) در جایگاه فردی و خانوادگی یک برجستگی داشت، ایشان پنجمین فرد از افراد پنج تن آل عبا بود و جز افرادی بود که به پیامبر خیلی نزدیک و مورد سفارش ایشان بود.

حجت الاسلام اجرایی آخرین عامل را نقش اهل بیت معرفی و خاطرنشان کرد: نقش اهل بیت عامل ششم در ماندگاری عاشورا است؛ ائمه ما از امام سجاد(ع) که برای نهضت امام حسین(ع) بسیار تلاش کرد و قیام اما م حسین(ع) را منتشر کرد تا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) که تلاش می‌کردند مجلس امام حسین(ع) برگزار شود و ذکر مصیبت شهدای کربلا برای آنها بسیار پراهمیت بود.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دو =