ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(س)

استاد حوزه علمیه معصومیه تفرش گفت: تجلی شخصیت زن با هویت اجتماعی یکی از ویژگی‌های بارز حضرت معصومه(س) بوده است.

زهرا رضانژاد در گفتگو با خبرنگار مذهبی پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش»؛ با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(س) گفت: حضرت معصومه(س) خصوصیات بارزی داشتند که در روایات یا در طول زندگی ایشان از بزرگان زیادی نقل شده است.

وی اولین ویژگی را پیش‌گویی ولادت ایشان دانست و بیان کرد: در روایات از ولادت ائمه معصومین پیش‌گویی‌هایی وجود دارد که از سال‌ها قبل خبر به دنیا آمدن آنان را گفته‌اند مانند امام زمان(عج)، امام باقر(ع)؛ اما در مورد امامزادگان اینگونه به نظر می‌رسد که ۴۵ سال قبل از ولادت حضرت معصومه(س)، امام صادق(ع) در ملاقات با یکی از اصحاب تولد ایشان را مژده دادند.

رضانژاد ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند:«تعجب نکن این فرزند من موسی است، خداوند از او دختری به من عنایت می‌کند که نامش فاطمه است او در سرزمین قم به خاک سپرده می‌شود و هرکس او را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.»

استاد حوزه دومین ویژگی را عالمه غیر معلمه بودن ایشان دانست و عنوان کرد: علوم دو نوع است یکی علوم حضوری، دیگری حصولی است، علوم حضوری یک نوع صفت معصوم است یعنی معصومین علم حضوری دارند و علم حصولی علمی است که سایر افراد باید نزد استاد فرابگیرند؛ دومین صفتی حضرت معصومه(س) این است که امام سجاد(ع) به ایشان عالمه غیر معلمه و به عبارتی غیر متعلمه داده‌اند.

وی ویژگی سوم را تجلی شخصیت زن با هویت اجتماعی حضرت معرفی کرد و گفت: در تعریف زن یک مقداری در جامعه امروز و جامعه قبل افراط و تفریط‌هایی انجام شده است؛ اما یک الگوی زن سومی را زن مسلمان ارائه می‌دهد که جدا از تمامی ویژگی‌هایی که زن را در چهار دیواری خانه حبس می‌کند یا بی حد و مرز و بی انصافانه وارد اجتماع می‌کند، یک الگوی سومی را وارد اجتماع می‌کند که حضور در رده بالای اجتماعی بدون آسیب زدن به اعتقاد و عقاید باشد.

رضانژاد ادامه داد: الگوی سومی که بدون هیچ آسیبی می‌توان در جامعه حاضر شود؛ زن می‌تواند به گونه‌ای در اجتماع حضور پیدا کند که شخصیتش مورد توجه باشد نه فیزیک، اندام و زیبایی او و حضراتی مانند حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) این الگوی ویژه شخصیتی را داشته اند که می‌توانند الگوی زن امروز ما قرار بگیرند.

استاد حوزه چهارمین ویژگی را ولایت مداری حضرت دانست و تصریح کرد: ایشان تابع محض معصوم بودند به عنوان دوست‌دار و کمک‌کار ولایت یک سفر سیاسی، عاطفی داشتند.

رضانژاد در ادامه با اشاره به ازدواج نکردن حضرت اظهار کرد: یکی از دلایل ازدواج نکردن ایشان شاید پیدا نشدن هم کفر ایشان بوده اما بیشتر به نظر می‌رسد بابت جو خفقان و عجیب آن زمان بود که بسیار سخت‌گیری می‌کردند.

وی با اشاره به برخی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی حضرت گفت: روشن بینی و بصیرت حضرت بوده که همراه افرادی که با خود آوردند و در طول مسیر مردم را با آشنا کردند که بصیرت بالای حضرت را می‌رساند.

این استاد حوزه ادامه داد: اوج سلوک و عرفان حضرت، محدثه بودن، زیارتنامه‌ای که از معصوم به ارث رسیده است؛ دو غیر معصومی که زیارتنامه آنها را معصوم گفته‌اند یکی حضرت عباس(ع) و دیگری حضرت معصومه (س) است، مرگ با عزت و شهادت ویژگی دیگر حضرت است .

رضانژاد در پایان خاطرنشان کرد: شرافت دادن به شهر قم که قم را حرم اهل بیت نامیده اند از دیگر ویژگی‌های حضرت معصومه بوده است.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 2 =