پیامبر اسلام دارای بزرگترین شریعت، کتاب و ولی اللهی هستند

معاون تهذیب حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش گفت: پیامبر به عنوان یک رحمت برای عالمیان فرستاده شده است عالمیان یعنی تمام انسان‌ها در تمام زمان‌ها چه افرادی که پیامبر را قبول دارند و چه افرادی که ایشان را قبول ندارند.

حجت الاسلام موسی ارجناوندی در گفتگو با خبرنگار مذهبی پایگاه خبری تحلیلی «ندای تفرش» ضمن تبریک عید مبعث پبامبر اسلام(ص) با اشاره به اینکه پیامبر اسلام بر سایر پیامبران مقدم است برخی از دلایل آن را این گونه بیان کرد و گفت: مرحوم فیض کاشانی در تفسیر الصافی از امام صادق(ع) نقل می‌کند: «پیامبر در عالم ارواح، نبی بر همه انبیا بوده است یعنی همه پیامبران تحت لوای و زیر ولایت پیامبر هستند.»

وی ادامه داد: مرحوم شیخ صدوق از علل الشرایع ‌می‌گوید: امام رضا(ع) در پاسخ به شخصی که در مورد پیامبر اسلام سوال کردند می‌فرماید: «مگر نه اینکه امیرالمونین تقسیم کننده جهنم و بهشت است، پس پیامبر بر امیرالمومنین و همه انبیا، اولیاء و فرماندهان جبهه توحید ولایت دارد و همه زیر نظر او هستند.»

حجت الاسلام ارجناوندی با اشاره به آیات سوره الشرح تصریح کرد: حضرت موسی برای خود درخواست جانشین می‌کند اما با توجه به آیات سوره الشرح برای پیامبر اسلام قبل از اینکه ایشان درخواست کنند جانشین معین شده است؛ که برخی از اهل معرفت عظمت پیامبر را دلیل این کار می‌داند.

معاون حوزه علمیه یکی دیگر از دلایل برتری حضرت محمد(ص) نسبت به سایر پیامبران را اینگونه توصیف و بیان کرد: در قرآن آمده است که سایر پیامبران در خطاب به مردم در برابر رسالت خود اجر و مزد نمی‌خواهند ولی در سوره شورا پیامبر خطاب به مردم اجر و مزد خود را مودت و مهربانی با اهل بیت(ع) خود می‌خواهد.

وی با اشاره به هفت ویژگی قرآن نسبت به سایر کُتب دیگر افزود: یکی دیگر از ویژگی‌ها پیامبر اسلام کتاب ایشان است که چند نکته و ویژگی دارد اولین نکته قرآن معجزه جاوید است یعنی معجزات سایر انبیا در زمان خودشان بوده است اما معجزه پیامبر اسلام هنوز در دسترس است.

حجت الاسلام ارجناوندی ادامه داد: ویژگی دیگر قرآن آن است که تمام مضامین آن از جانب خداوند است که به وسیله وحی نازل شده است که برخلاف سایر کتب دیگر که بسیاری از مطالب آن بعد از پیامبرانشان نوشته شده است، سومین نکته جهانی بودن قرآن است یعنی اختصاص به قوم یا ملتی خاص ندارد چراکه مکرر در قرآن یَا أَیُّهَا النَّاسُ آمده است .

معاون حوزه علمیه قرآن را دارای جامعیت همه جانبه معرفی کرد و گفت: با پژوهش در آیات قرآن به این نتیجه می‌رسید که تمام نیازهای انسانی، مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی، فردی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و … در آن آمده است این یعنی این قرآن جامعیت دارد.

وی اضافه کرد: عدم تحریف قرآن که در سوره حجر آمده است، قرآن کلیات کتب دیگر ادیان را که تحریف نشده است تصدیق می‌کند و آخرین نکته را مُهَیمَن بودن قرآن دانست که به معنی حافظ و نگهبان است.

حجت الاسلام ارجناوندی با اشاره به آیه ۱۰۷ سوره انبیاء یادآور شد: پیامبر به عنوان یک رحمت برای عالمیان فرستاده شده است عالمیان یعنی تمام انسان‌ها در تمام زمان‌ها چه افرادی که پیامبر را قبول دارند و چه افرادی که ایشان را قبول ندارند.

معاون حوزه علمیه یکی دیگر از دلایل برتری دین اسلام را نسبت به سایر ادیان آیه ۳ سوره مائده معرفی کرد و ادامه داد: بعد از واقعه غدیر در مورد تکمیل شدن دین اسلام در آیه ۳ سوره مائده سخن گفته شده است؛ که خداوند در این آیه می‌فرماید: «حالا که ولایت و جانشینی پیامبر برای شما تعیین شد، این دینی است که من برای شما برگزیدم و انتخاب کردم» یعنی دین و رسالت پیامبر به عنوان دین برگزیده در قرآن مطرح می‌شود.

حجت الاسلام ارجناوندی در پایان خاطرنشان کرد: در ادیان گذشته بحث ولایت نبوده است لذا آن دین‌ها آسیب دیده‌اند و خداوند آن دین‌ها را به عنوان دین برگزیده انتخاب نکرد اما خداوند اسلام را به واسطه ولایت امیرالمومنین و اهل بیت(ع) به عنوان بهترین و برترین دین‌ها برگزید.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =