احیای استعمار نو توسط آمریکایی‌ها

سرپرست فرمانداری تفرش گفت: سلطه جویی آمریکا در ایران، برنامه مستمری بود که از لحظه ورود آمریکایی ها به ایران آغاز شد

جواد اتابکی سرپرست فرمانداری تفرش در گفتگو با خبرنگار سیاسی ندای تفرش سلطه آمریکا برکشورهای دیگر سابقه تاریخی دارد گفت: آمریکا در طول تاریخ به دنبال سلطه بر کشور های جهان بویژه ایران از نظر سیاسی و فرهنگی بوده و هست.

اتابکی اظهار کرد: که در طول دوران مختلف به‌ویژه پهلوی با حضور نیروهای نظامی و… در راستای حفظ منافع و امنیت نیروهای خود به این سلطه پافشاری کردند و برداشتن موانع حقوقی و قانونی حضور نیروهای آمریکایی در ایران و تضمین امنیت آنان برای شاه اهمیت داشت.

سرپرست فرمانداری تفرش، به یکی از کارهایی که آمریکا برای اجرای سریع آن پافشاری داشت اشاره و بیان کرد: آمریکا برای اجرای سریع اصلاحات اقتصادی و سیاسی مورد نظر کاخ سفید، ایران را تحت فشار قرار داده بود.

وی ادامه داد: در این شرایط احیاء نظام کاپیتولاسیون با هدف اعطای مصونیت سیاسی و کنسولی به اتباع آمریکایی در ایران در دستور کار دولت قرار گرفت‌. پیشنهاد تصویب کاپیتولاسیون در اسفند۱۳۴۰از سوی سفارت آمریکا به دولت امیر اسدالله علم داده شد و نهایتاً در ۲۱ مهر ۱۳۴۳ حسنعلی منصور نخست وزیر وقت این لایحه را به مجلس شورای ملی برد و به تصویب نمایندگان مجلس رساند.

اتابکی تصویب لایحه کاپیتولاسیون را یکی از بزرگترین خیانت های حکومت پهلوی دانست و گفت: پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که زمینه ساز تبعید امام خمینی(ره) به خارج از کشور به شمار می رود، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی بود.

سرپرست فرمانداری تفرش از دیگر خیانت‌های پهلوی اعطا امتیازات مختلف به آمریکا را برشمرد و اظهار کرد: موافقت‌نامه عمومی برای همکاری اقتصادی آمریکا و ایران، امتیازات وسیعی بود که محمدرضا پهلوی به مستشاران آمریکایی در ایران داد. این امتیازات سرآغازی بر احیای کاپیتولاسیون بود. تا آمریکا از آنها در راستای تغییرات سیاسی، فرهنگی و حفظ جایگاه خود استفاده کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها هم به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات خود بودند و هم سلطه و نفوذ سیاسی، امنیتی، اجتماعی و نظامی در ایران بودند.

اتابکی به استعمار نویی که آمریکا احیاء کرده بود اشاره و عنوان کرد: آمریکا قواعد استعماری دوران استعمار را در قالبی دیگر احیاء کرد و ابعاد دیگری بر سلطه جویی و استعمار را نمایان کردند. اگر تا پیش از نفوذ آمریکا، استعمارگران سلطه نظامی و نفوذ امنیتی را مدنظر داشتند، آمریکایی ها با زیرکی تمام، نفوذ نظامی را با نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی در هم آمیختند و سلطه گری را یک مرحله به پیش بردند.

سرپرست فرمانداری تفرش خاطرنشان کرد: سلطه جویی آمریکا در ایران، برنامه مستمری بود که از لحظه ورود آمریکایی ها به ایران آغاز شد و دنبال سلطه فرهنگی در کشور ایران بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − ده =