کمبود آب در تفرش جدی است/ سرانه مصرف آب تفرش بالاتر از میانگین کشوری

سرپرست اداره آب و فاضلاب؛ دلیل افت آب شهرستان را کم شدن میزان خروجی آب یکی از سرچشمه‌ها دانست

مهدی سلیمانی سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان تفرش در گفتگو با خبرنگار ندای تفرش؛ بیشترین مصارف آبی شهرستان تفرش را مربوط به مشترکین خانگی عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود باغ ویلاها در شهرستان تفرش و وجود فضای سبز در این مکان‌ها، بیشترین مصارف آب شرب به مشترکین خانگی و فضای سبز اختصاص دارد.

سلیمانی منابع آبی شهر تفرش را ۱۲حلقه چاه، یک رشته قنات و بخشی از چشمه هفتیان معرفی و اظهار کرد: با وجود این منابع آبی، در حال حاضر به دلیل کمبود آب در منطقه، برخی ساختمان‌های چند طبقه با مشکل آب و کمبود فشار مواجه هستند.

سرپرست اداره آب و فاضلاب تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولین، بخشی از آب مورد نیاز شهرستان و ۴۲ روستای منطقه از چشمه هفتیان تامین می‌شود؛ لازم به ذکر است در حال حاضر حدود ۲۶ لیتر در ثانیه آب شهرستان از این محل تامین می‌شود.

وی بیان کرد: در آینده نزدیک با راه اندازی کامل پروژه انتقال آب تفرش از چشمه هفتیان، ظرفیت انتقال آب از ۲۶ لیتر به ۶۰ تا ۱۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

سلیمانی دلیل افت آب شهرستان را کم شدن میزان خروجی آب یکی از سرچشمه‌ها دانست و یادآور شد: تفرش تاکنون از یک رشته قنات معروف به گیان تغذیه می‌شد، که در زمستان ۶۰ لیتر برثانیه دِبی آب دارد؛ این در حالیست که در تابستان این میزان به ۴ لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده که باعث شده شهرستان با افت شدید آب مواجه شود.

سرپرست اداره آب و فاضلاب با بیان اینکه سرانه مصرف آب در شهر تفرش بیش از میانگین کشوری است، ادامه داد: به دلیل وجود باغ ویلاها در این شهر، سرانه مصرف آب برای هر نفر حدود ۴۰۰ لیتر است که نیاز است مردم فهیم شهر تفرش نسبت به کاهش مصرف آب توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه فرهنگ مردم شهر تفرش بسیار بالا است به طوریکه در خصوص انشعابات غیر مجاز در این شهر گزارشی ثبت نشده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بخش اعظمی از منابع آبی تفرش از چشمه هفتیان تامین خواهد شد اما در برخی مناطق از جمله برخی روستاها، تجهیزات و انشعابات غیرمجاز در مسیر انتقال آب برای مصارف کشاورزی نصب شده است؛ در این راستا نیاز است تا فرهنگ سازی بیشتری انجام شود تا مشکل کمبود آب شهر به حداقل برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − سه =