دوازده توصیه از زبان شهدا

شهید حسن آویژگان بسیار متواضع و فروتن بود و در جواب افرادی که از او درباره‌ی مسئولیتش در جبهه می‌پرسیدند، پاسخ می‌داد: «من جاروکش سنگر رزمندگان اسلام هستم»، در حالیکه یک تیربارچی ورزیده و ماهر بود و صد البته سرانجام کار چنین مردانی جز آرمیدن در سایه‌ی نیکوی شهادت نیست.

شهید حسن آویژگان فرزند خداوردی، در تاریخ ۱۳۴۳/۰۶/۰۱، در روستای جلایر، از توابع شهرستان تفرش دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان زادگاهش و مقطع راهنمایی را در روستای خانک پشت سر گذاشت.


مدتی پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، با گذراندن یک دوره‌ی آموزش نظامی، آماده‌ی دفاع از انقلاب شد و دو سال خدمت سربازی را بطور متناوب در جبهه گذراند و بعد از پایان خدمت مقدس سربازی، مجدداً در لباس یک بسیجی داوطلب، عازم عرصه‌های نبرد شد.


بسیار متواضع و فروتن بود و در جواب افرادی که از او درباره‌ی مسئولیتش در جبهه می‌پرسیدند، پاسخ می‌داد:
«من جاروکش سنگر رزمندگان اسلام هستم»، در حالیکه یک تیربارچی ورزیده و ماهر بود و صد البته سرانجام کار چنین مردانی جز آرمیدن در سایه‌ی نیکوی شهادت نیست.


حسن نیز در مورخه‌ی ۶۵/۱۰/۲۱، در عملیات کربلای ۵، در شلمچه، ردای سرخ شهادت بر تن کرد و به صف مریدان ثارالله پیوست و گل وجودش در کنار مزار شهید ابوالمعصوم، در روستای جلایر به خاک سپرده شد.


وصیتنامه شهید:

خدایا، بارالها به من توفیق عطا فرما و توانایی تفکر و قدرت نوشتن را ده که بتوانم چند کلمه‌ای بعنوان وصیت و یا می‌شود گفت تذکر به برادران و خواهران عزیز و بیداردلم، عرض نمایم با آنکه شما از منِ حقیر، بهتر و آگاه‌ترید اما از آنجایی که قرآن مجید می‌فرماید:
وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ‌
و پند ده، که مؤمنان را پند سود بخشد.
سوره ذاریات، ۵۵

ای خدای بزرگ نام مرا در زمره شفاعت شوندگان بدست ائمه معصومین(علیهم السلام) قرار ده.

با سلام و درود بی پایان به رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌ بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ ‌ایران بت شکن سوم جهان، خمینی کبیر(قدس سره) و سلام و درود بیکران به روان پاک شهیدان گلگون کفن که با پر و بال خونین، مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گویان بسوی لقاءالله اوج گرفته، پیوسته و می‌پیوندند.

با آرزوی شفا برای تمامی ‌معلولان و مجروحین و آزادی اسراء از چنگ ظالمین و سلام و درود بیکران به رزمندگان پر توان و کفر ستیز، که راه اسلام را پیش گرفته و جهادکنان، یک به یک، به صف راهیان نور می‌پیوندند و علی اکبر وار(علیه السلام) می‌جنگند و به مقصد خود می‌روند.


در ضمن این را باید بنویسم که سپاس خدای را که به من قدرت تشخیص راه مستقیم را از راه ضلالت و گمراهی عطا فرموده و به من فهماند که در این راه جز سعادت ابدی و قرب الهی چیز دیگری نیست از این بالاتر افتخار و سربلندی است که شامل حال من شده.‌


ای خدای کریم! همین قدر می‌دانم که هر کس تو را شناخت دست از همه چیز می‌برد به هیچ چیز فکر نمی‌کند به جز تو. دست از همه چیز می‌شوید و بسوی تو می‌شتابد و این را در خود احساس کردم و می‌کنم.


شرمنده‌ام از اینکه بخواهم شما را تذکر دهم چون به حمدالله با وجود چنین امت بیداردل و هوشیار، دیگر در خود نمی‌بینم که موعظه کنم، اما بر حسب وظیفه، اجابت می‌کنم که چند کلمه‌ای خدمت شما بنویسم.


اولین کلام من اینست به تمامی ‌برادران و پدران و مادران و خواهران! که هیچ موقع از یاد خداوند غافل نباشید چون آفریدگار، خود اوست و هرچه او بخواهد همان می‌باشد این دنیا بیش از یک مسافرت خیلی خیلی کوتاه نیست پس باید طوری عدالت را برقرار کنیم که خداوند از ما خشنود گردد تا توشه‌ای برای آخرت داشته باشیم. در ضمن اگر لحظه‌ای از یاد خدا غافل نباشیم هیچ موقع شیطان و شیطان صفتان بر ما غلبه نمی‌توانند بکنند


دوم هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم اول خدای را یاد کنیم ببینیم آیا رضای خداوند در آن می‌باشد یا نه.


سوم حسادت و بغض و کینه را از خود و اگر می‌توانید از دوستان خود بزدائید و بجای آن عزت و سعادت بنشانیم تا عبادت خداوند را به نحو احسن یک به یک انجام دهیم.


چهارم امام(قدس سره) را هیچگاه از یاد نبرید همیشه بیاد آن نعمت خدادادی باشیم که این ابرمرد شجاع و جانشین پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بود که درخت اسلام را بار دیگر طراوت بخشید و جوانان را به دین عدل و عدالت فراخواند و راهنمایی کرد.


پنجم جبهه‌ها را پر کنیم همانطور که امام(قدس سره) فرموده‌اند که این جنگ از نماز هم واجب‌تر است در ضمن اولین امتحان خداوند جهاد در راه خداست.


ششم با روحانیت عزیز و فداکار، همکاری و آنان را حمایت کنیم و مبادا روزی از فرامین آنان سرپیچی کنیم چون فرامین روحانیت، فرامین رهبر است، فرامین رهبر هم، فرامین اسلام است اگر سرپیچی کنیم دستور خدای را لغو کردیم در این صورت مسلمان نیستیم.


هفتم تا حد توان به دولت اسلامی‌ کمک کنیم چه کمک مالی، چه کمک جانی.


هشتم همیشه دست افتادگان بگیرید و به ناتوانان، ظلم و زور نگویید.


نهم در کارها و عبادات خود خلوص داشته باشید.


دهم بر نفس خود مسلط باشید.


یازدهم مساجد و نماز جماعت را ترک نگویید چون همین نماز جماعت‌هاست که دشمنان اسلام را چنین وحشت زده کرده است.


دوازدهم در مجالس پر خرج و با شکوه شرکت نکرده و خود چنین مجالسی نداشته باشید.

شادی ارواح طیبه‌ی شهدا و امام شهدا صلوات

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =