گنبد امامزاده حسن الافطس فراهان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری فراهان گفت: گنبد امامزاده حسن الافطس روستای اسفین شهرستان فراهان مرمت می‌شود.

سعید نیکنام، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری فراهان در گفتگو با فراهان خبر گفت: امامزاده حسن الفطس روستای اسفین یکی از امامزاده‌ های شاخص شهرستان فراهان به شمار می‌رود که به جد مقام معظم رهبری منتسب است.

وی افزود: بقعه امامزاده حسن الافطس به لحاظ معماری دارای گنبدی دوپوش است که نمای پوسته بیرونی از کاشی‌های نره رنگی و خطوط نوشته‌ای تشکیل شده، زیر سقف گنبدخانه دارای مقرنس ‌کاری و تزئینات نقاشی است و سقف ایوان ورودی به زیر گنبدخانه نیز دارای مقرنس ‌کاری بوده که تزئینات کاشی با رنگ‌ های مختلف آن را تزئین داده است.

نیکنام با اشاره به هشت ‌ضلعی بودن اتاق مرقد، اظهارکرد: بر فراز اتاق، گنبد شلجمی بزرگی قرار دارد که قطر آن حدود ۱۰ و ارتفاع آن بیش از ۱۰ متر می‌رسد؛ در گذشته ضریح بقعه چوبی و بر روی سکویی چهارگوش قرار داشته و امروزه ضریح جدید بر این بقعه نصب شده است.

وی گفت: بنای این بقعه دارای سه فضای به هم مرتبط است که ابتدا باید از فضای ورودی که شامل ایوان و شبستان مستطیل شکل با سقف مسطح است، عبور کرد و پس از آن به در ورودی بنای قدیمی رسید.

نیکنام با اشاره به ضرورت مرمت گنبد، افزود: فضای پایین گنبد توسط اداره اوقات و امور خیریه زیر نظر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت خواهد شد که مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این مرمت این گنبد در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری فراهان با اشاره به اینکه این بنا ۲۸ شهریورماه ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۶۸۹ در فهرستت آثار ملی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: عملیات مرمت گنبد بنا از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =