۴۴ سال افتخار

هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی کشور ایران با توسعه‌های چشم‌گیری روبه‌رو بوده است، که با اقتدار ملت و امنیت کشور دستاوردهای بی‌نظیری را به ارمغان آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل «ندای تفرش» از سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به‌مناسبت پیروزی چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی، این انقلاب با پیشرفت‌های چشم‌گیری در بخش‌های علمی، پزشکی،‌هسته‌ای و سایر بخش‌ها روبرو شده که همه آن‌ها مرهون رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌های جوانان این مرز و بوم است.

هر چند بیان دستاوردهای نظام به قدری زیاد است که در قالب یک گزارش گنجانده نمی‌شود ولی در این گزارش به برخی از پیشرفت‌های که در حوزه مختلف ملت ایران به همت جوانان این مرز و بوم به دست آورده است، اشاره می‌شود.

افزایش جمعیت کشور

زمان پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت ایران از حدود ۲۶ میلیون نفر به بیش از ۸۸ میلیون نفر افزایش یافته است.

این به این معناست که تمامی زیرساخت‌ها و ارکان بهداشت و رفاه در یک جامعه به طور نسبی رشد کرده باشد تا بتوان شاهد افزایش رشد جمعیت بود.

44 سال افتخار

افزایش نرخ باسوادی از ۵۰ درصد قبل انقلاب به بیش از ۹۸ درصد بعد از انقلاب

باسوادی یکی از شاخصه‌های جوامع پیشرفته و در حال رشد است و کشور ایران در این زمینه نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا جایگاه مطلوبی دارد.

پیش از انقلاب، مردان و زنان شهری باسواد در شهرها حدود ۵۰ درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دادند که در سال‌های اخیر، به بیش از 98 درصد رسیده است.

تنها چهار درصد زنان روستایی در سال ۱۳۴۵ باسواد بودند که در سال‌های اخیر به حدود ۷۳ درصد رسیده است.

میزان باسوادی جمعیت در حالی رشد مطلوبی داشته که پس از انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی به وجود آمد و آموزش و پرورش همگانی نیز در دسترس عموم جامعه قرار گرفت.

44 سال افتخار

با توسعه آموزش همگانی، تعداد دانش‌آموزان با رشدی ۱۱۵ درصدی روبه‎‌رو بوده است که این رشد برای دانش‌آموزان پسر ۸۱ درصد و برای دانش‌آموزان دختر، بیش از ۱۷۰ درصد است.

44 سال افتخار

میزان مبادلات بازرگانی کشور در سال ۱۳۵۵ برابر با ۸۴۳ میلیارد ریال بود که با توجه به وارد شدن کشور در جنگ تحمیلی و روبه‌رویی با انواع تحریم‌ها و کارشکنی‌های کشورهای غربی و آمریکایی بعد از انقلاب اسلامی، میزان مبادلات بازرگانی کشور افزایش قابل توجه‌ای یافته است.

به استناد آمار بانک جهانی و همه مؤسسات مهم اقتصادی بین المللی، اقتصاد ایران با هشت رتبه ارتقاء از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به حساب می‌آید.

44 سال افتخار

افزایش ۱۱۰۰ درصدی مشترکان برق

در سال ۱۳۵۵ با وجود نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌ها، حدود ۲۸۰۰ مشترک برق در کل کشور وجود داشت که البته مضاف بر اینکه این مشترکان نیز در طول شبانه‌روز برای چند ساعت برق داشتند.

بر اساس آمار ارائه شده، تعداد مشترکان برق رشد شتابانی به خود گرفته است که قاعدتاً با این حجم از تقاضا نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت تولید برق وجود دارد.

با توسعه شبکه برق‌رسانی، تعداد مشترکین برق کشور با افزایشی هزار و ۱۰۰ درصدی مواجه بوده و به ۳۳ هزار مشترک رسیده است.

44 سال افتخار

تولید فرآورده‌های نفتی

یکی از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، تحریم فروش بنزین به ایران بود که در دوران انقلاب این توطئه خنثی شد، به طوری که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران را به صادرکننده این محصول استراتژیک به دیگر نقاط جهان کرد.

طبق آمارها صادرات نفت خام ایران پیش از انقلاب بسیار بیشتر از دوران پس از انقلاب بود و با وجود جنگ، تحریم و نبود فناوری مورد نیاز صنعت نفت و گاز، صادرات فرآورده‌های نفتی از نفت خام پیشی گرفت و در سال‌های اخیر نیز با پیشرفت تکنولوژی داخلی، تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است.

44 سال افتخار

ایجاد و توسعه مراکز درمانی و بهداشتی

جامعه ایرانی که پیش از دوران انقلاب با وجود آنکه از ثروت طلایی بالایی برخوردار بود به دلیل بی‌کفایتی حکومت فاسد آن زمان، محتاج و وابسته به پزشکان و تجهیزات کشورهای خارجی و همسایه به خصوص پاکستان، هند و بنگلادشی بود.

برنامه‌ریزی و توجه به بهداشت و توسعه شبکه بهداشتی کشور بعد از انقلاب اسلامی، در دو حیطه موسسات درمانی و تخت‌های بیمارستانی به ترتیب با افزایشی حدود ۸۲ و ۱۹۲ درصدی مواجه بوده است که اکنون امکانات بیمارستانی و بهداشت کشور با کشورهای پیشرفته اروپایی رقابت می‌کند و صنعت توریسم درمانی فعال است.

44 سال افتخار

توسعه راه آهن

راه‌آهن به‌عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه از بعد از انقلاب، بصورت چشم‌گیری رشد داشته است. این رشد در طول خطوط اصلی، تعداد لکوموتیو، تعداد مسافرین و بار خالص حمل‌شده است.

44 سال افتخار

گازرسانی به شهرها و روستاها

قبل از انقلاب تنها پنج شهر و یک روستا از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردار بودند که این تعداد بعد از انقلاب اسلامی افزایش یافت و اکنون تمام شهرها و بیشتر روستاهای کشور دارای گاز هستند.

44 سال افتخار

دستاوردهای علوم نظامی ایران، بعد از انقلاب اسلامی

ایران قبل از انقلاب، مصرف‌کننده تجهیزات نظامی غرب و آمریکا بود که طی ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌ها، نه تنها در صنعت نظامی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی زمینی، اقتدار موشکی، پهپادی و ماهواره‌ای به خودکفایی رسیدیم، بلکه امروز تبدیل به قدرت اول منطقه شده‌ایم.

44 سال افتخار

سهم مردم در تعیین سرنوشت خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

ابولفضل هاشمی، استاد دانشگاه و مبارز انقلابی، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ ضمن تبریک به مناسب ایام‌الله دهه فجر درخصوص انتخابات سالم، که یکی از دستاورد مهم انقلاب اسلامی است، گفت: ماهیت انقلاب اسلامی ماهیتی بر اساس اسلام و مردم است، فلذا برگزاری انتخاباتی سالم یکی از نشانه‌های همین انقلاب است.

وی افزود: پیش از انقلاب، برای برگزاری انتخابات ملی، حکومت وقت، شناسنامه‌های مردم را جمع‌آوری می‌کرد و بدون در نظر گرفت انتخاب مردم، رأی‌گیری انجام می‌شود و در پایان انبوهی از شناسنامه‌ها تحویل مردم داده می‌شد.

44 سال افتخار

این مبارز انقلابی، پیرامون مشارکت حداکثری مردم در انتخابات‌ بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: قبل از انقلاب، رأی‌گیری به اجبار و بدون اختیار مردم صورت می‌گرفت، اما انتخابات بعد از انقلاب اسلامی، باشکوه و با حضور گسترده و حداکثری مردم برگزار می‌شد که هر کس با اختیار خود سهمی در تعیین سرنوشت کشور خود داشت.

اقتدار و امنیت کشور بعد از انقلاب اسلامی

حسین رجبی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: آزادی و دموکراسی مردم در انتخاب سرنوشت کشور خود، پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد، در حالی که پیش از انقلاب مردم حقی در سرنوشت کشور نداشتند.

وی افزود: میزان استقلال حکومت، بعد از انقلاب اسلامی به حدی افزایش یافت که هیچ قدرتی در جهان توان عرضه‌ اندام در مقابل حکومت اسلامی را ندارد، اما قبل از انقلاب، حکومت طاغوت عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا و انگلیس بود که ضررهای زیادی را به ملت و خاک این کشور وارد کردند.

44 سال افتخار

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اقتدار و امنیت حکومت چه در داخل و چه در خارج کشور، پیش از انقلاب معنایی نداشت و در گروی دادن باج به دیگر کشورهای جهان بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی امنیت نه تنها در داخل کشور بلکه در فراتر از مرزها ایجاد شده و با وجود جنگ تحمیلی، داعش و دیگر گروه‌ها و کشورهای تروریست، یک وجب از خاک این کشور از دست نرفته است.

پیشرفت چشم‌گیر ایران درحوزه‌های علمی 

حیدر جهانبخشی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر نظامی با پیشرفت چشمگیری روبه‌رو شد که با فروش اسلحه، موشک و پهباد به کشورهای دیگر سهم قابل توجهی در امنیت نظامی ایجاد کرده است، این در حالی است که قبل از انقلاب تسلیحات جنگی از کشورهای دیگر با هزینه زیاد و کیفیت کم در تعداد ناچیز و محدود وارد کشور می‌شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های علمی از جمله نانو، آی‌تی، سلول‌های بنیادی، هسته‌ای، هوافضا، ماهواره‌ای و پزشکی، پیشرفت چشم‌گیری داشته است که این در حالی است که قبل از انقلاب حتی برای درمان بیماری‌های سطحی و خفیف محتاج پزشکان خارج از کشور بود.

44 سال افتخار

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: امروزه مصرف انرژی ارزان و در دسترس بودن آن، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه است که با این میزان از فراوانی، کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی انرژی را در دسترس همه، حتی به دورترین نقطه از کشور قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ انقلاب اسلامی ایران با خون جوانانی که هزاران آرزوی دنیایی خود را زیر پا گذاشتند و به آرزوی شهادت در جبهه‌های حق علیه باطل جنگیدند و با افتخار پیروز شدند.

این انقلاب شکوهمند اسلامی، جهانی شده و روز به روز با پیشرفت‌های خود به همگان ثابت می‌کند که اصل زندگی و هستی در این جهان، قدم برداشتن در راه عدل، عدالت و مبارزه با ظالمان کور دل است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پانزده =