اعتکاف معادل طواف خانه خداست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تفرش گفت: عکوف يعني اقبال و روي آوردن به چيزي همراه با تعظيم و بزرگداشت آن؛ اعتکاف در مسجد، خود نوعي عبادت است که حرکت در آن شرط نيست، سکون هم در آن معتبر نيست، مانند وقوف در عرفات، مشعر و مِنا.

حجت الاسلام سید احمد میرنظامی مدنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش در گفتگو با خبرنگار مذهبی ندای تفرش با بیان اینکه خداوند تبارک و تعالی اعتکاف را عِدل طواف خانه خدا بیان فرموده است گفت: اعمال و آداب اعتکاف شبیه و مانند طواف خانه خداست آن بخشی که حاجی وقوف در یک مکان مشخص و خاصی را دارد؛ به خاطر این هست که خداوند اعتکاف را عِدل طواف خانه خدا بیان کرده است.

وی ادامه داد: عکوف یعنی اقبال و روی آوردن به چیزی همراه با تعظیم و بزرگداشت آن؛ اعتکاف در مسجد، خود نوعی عبادت است که حرکت در آن شرط نیست، سکون هم در آن معتبر نیست، مانند وقوف در عرفات، مشعر و مِنا.

رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به سخنان علامه جوادی اظهار کرد: با توجه به فرمایش علامه جوادی: «عبادت پروردگار متعال دارای شئونی است که گاهی به صورت ذکر و شکر و تفکر است و گاهی عبادت در حرکت و به صورت سکون و سکوت در یک مکان و بعضاً بعضی از این شئون با یکدیگر جمع می‌شود ذکر و سکوت و تفکر مانند اعتکاف»

حجت الاسلام میرنظامی با اشاره به مکان در اعتکاف عنوان کرد: اعتکاف از نظر مکان محدودیت خاص دارد، نظریه معروف آن است که اعتکاف تنها در یکی از مساجد چهارگانه مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد بصره جایز است. امام رضا(ع) فرموده‌اند: «اعتکاف لیله فی مسجد الرسول و عند قبره یعدل حجه و عمره; یک شب اعتکاف در مسجد پیامبر و نزد قبر او معادل یک حج و یک عمره است.»

وی ادامه داد: گروهی از فقه‌ها اعتکاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز جایز دانسته اند و برخی، انجام آن در غیر از مساجد چهارگانه را (اعم از جامع و غیرجامع) به قصد رجا و رسیدن به ثواب، جایز شمرده‌اند.

رئیس سازمان تبلیغات روزه را یکی از ارکان اعتکاف معرفی و تصریح کرد: طبق فقه شیعه، روزه از ارکان اعتکاف است؛ ازاین‌رو کسی که نمی‌تواند روزه بگیرد؛ مانند، مسافر، بیمار و حایض، اعتکافش صحیح نیست، در اعتکاف نیت روزه قضا یا نذری جایز است.

حجت الاسلام میرنظامی ادامه داد: مراسم معنوی اعتکاف بهترین فرصت برای خلوت با معبود برای زدودن غبارهای غلفت، دنیازدگی و ارتباط با خالق یکتا است.

وی با اشاره به تصمیات ستاد برگزاری اعتکاف از اجرای برنامه های متنوعی در اعتکاف امسال خبر داد و اظهار کرد: امسال برنامه‌های شاخص و با غنای محتوایی برای مراسم معنوی اعتکاف بالاخص اعتکاف دانش آموزی درنظر گرفته شده است از جمله اساتید حوزه علمیه امام صادق(ع) و حوزه علمیه معصومیه(س)، روحانیت، مبلغین و مبلغات  شهرستان بویژه مبلغین تخصصی در امر اعتکاف استفاده خواهد شد.

حجت الاسلام میرنظامی دیگر برنامه‌های امسال اعتکاف را عنوان و ادامه داد: برنامه‌های مختلف شامل مناجات‌خوانی، جلسات وعظ، محافل انس با قرآن کریم، پاسخگویی به شبهات اعتقادی، مشاوره‌های دینی و برپایی گعده‌های گفت‌وگویی و بسیاری برنامه‌های دیگر پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان تبلیغات در پایان خاطرنشان کرد: امسال در مساجد امام خمینی(ره) ویژه دانش آموزان پسر، مسجد جامع طرخوران ویژه  برادران، مسجد صاحب الزمان(عج) خلچان ویژه خواهران و مسجد جامع ششناو ویژه دانش آموزان دختر مراسم معنوی اعتکاف برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =