کاهش تصادفات جاده‌ای در استان مرکزی

در سومین نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی ضمن بررسی علت تصادفات درون و برون شهری، بر تداوم روند کاهشی تصادفات منجر به فوت و تلفات ناشی از آن در آستانه سفرهای نوروزی تاکید شد.

به گزارش «ندای تفرش» به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، نشست شورای راهبری تصادفات استان به ریاست استاندار و با حضور سایر اعضا برگزار و ضمن بررسی روند اجرای مصوبات قبلی شورا، گزارشی از آمار تصادفات استان در ۹ ماهه سال جاری ارائه و راهکارهای کاهش تصادفات درون‌ و برون‌شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار استان مرکزی در این نشست گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های آخر سال جاری هستیم و به ایام نوروز نزدیک می شویم نیاز است تا تدابیر لازم برای تسهیل سفرهای نوروزی و ارتقاء ایمنی راه‌های درون و برون شهری برای کاربران اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در بخش تردد ورودی و خروجی وسایل نقلیه بعد از تهران و البرز سومین استان پرتردد کشور محسوب می شود افزود: این نکته بیانگر این موضوع است که محورهای مواصلاتی استان از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشور به عنوان یک شاهراه به حساب می آید.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در حوزه راه های استان رقم خورده است که جای تشکر و قدردانی دارد ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در این مدت موفق شد بر اساس مصوبات کشوری از ۳۷ نقطه حادثه خیز ۱۵ مورد از آن را در بازه زمانی کمتر از پنج ماه رفع و به تعهدات رفع نقاط حادثه خیز در سال ۱۴۰۲ عمل کند که اقدامی جهادی و قابل توجه بوده است.

کاهش ۹ درصدی تصادفات منجر به فوت و کاهش ۴ درصدی فوتی های ناشی از آن در استان مرکزی

محمد پورشمس رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۳۴۳ تصادف منجر به فوت در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تعداد فوتی های حوادث رانندگی در سطح راه های استان مرکزی نیز از ۴۶۱ فوتی به ۴۴۴ نفر رسیده که نشان می‌دهد ۴ درصد کاهش داشته است که نشان از تحولی عظیم در حوزه ارتقای ایمنی راه‌های استان داشته و این امر جای تشکر و قدردانی از مجموعه راهداری استان دارد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در این مدت پنج هزار و ۵۰۹ نفر بر اثر سوانح رانندگی مجروح شده‌اند که در این مورد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد کاهش داشته ایم.

تداوم تلاش برای افزایش ایمنی راه‌ها / احداث ۵۸ کیلومتر روشنایی طولی در راه‌های استان مرکزی

مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در این جلسه با بیان اینکه برخی اقدامات در حوزه ایمن سازی راه ها و ارتقای فرهنگ ایمنی و ترافیک از جمله احداث روشنایی به منظور افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها در طی دو سال اخیر صورت گرفته است، اظهار کرد: احداث ۵۸ کیلومتر روشنایی طولی در شبکه راه‌های استان با اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال بطور ویژه در محورهای اراک – سلفچگان، اراک – توره – بروجرد، شازند – آستانه، تفرش – فراهان، تفرش – سلفچگان، خمین – اراک، آزادراه ساوه – تهران، کمربندی دلیجان، محور قدیم ساوه – تهران و… انجام شده است.

وی همچنین به احداث ۴۷ مورد روشنایی نقطه‌ای اشاره کرد و افزود: اعتبار این پروژه ها نیز افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که بیشتر آن‌ها به صورت امانی و با استفاده از ظرفیت نیروهای راهداری سطح استان، تجهیزات و ماشین‌آلات سازمانیِ در اختیار انجام شده که البته در اجرای برخی از این فعالیت‌ها خیرین و دهیاران نیز به صورت جهادی مشارکت کرده‌اند تا در نتیجه اتفاقات خوبی در حوزه افزایش سطح ایمنی راه‌های استان رقم بخورد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی ادامه داد: همچنین به منظور افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادفات، تمام نقاط حادثه‌خیز مصوب سال ۹۵ رفع خطر شد؛ در یک سال اخیر نیز به جز رفع نقاط حادثه خیز، بیش از ۱۰۰ نقطه پرتصادف و مستعد حادثه در سطح راه‌های استان برطرف شده که شامل اصلاح هندسی مسیر، ترانشه برداری، تعریض راه، رفع نقاط پرتگاهی، اصلاح پیچ، تعریض پل‌های کم عرض، اصلاح دوربرگردان ها و… می شود.

جهانی خاطرنشان کرد: اجرای ۶۲ کیلومتر حفاظ بتنی با یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد، تعمیر و نصب ۷۹ کیلومتر حفاظ فلزی گاردریل با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال، اجرای ۹۱۰۰ کیلومتر خط ترافیکی با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال نیز از جمله اقداماتی است که در بازه زمانی دو سال اخیر صورت گرفته است.

وی افزود: در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی و ترافیک نیز برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس حاشیه راه‌ها در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه سالانه در بیش از ۲۰ مدرسه در مناطق محروم و موجود در حاشیه راه‌ها دوره‌های آموزشی برگزار و بسته‌های فرهنگی بین دانش آموزان توزیع می شود؛ همچنین سالانه حدود ۲۵ دوره آموزشی نیز در مساجد روستاها شامل دوره‌های آموزشی برای راکبین موتورسیکلت برگزار و به شرکت کنندگان در این دوره‌ها کلاه ایمنی رایگان اهدا می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + شش =