لیله الرغائب یعنی شب بُردن ثواب بسیار

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) گفت: لیله الرغائب به اولین شب جمعه از ماه رجب گفته می‌شود که این شب فضائل بسیاری دارد.

حجت الاسلام عباس خوشاوی استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار مذهبی ندای تفرش با اشاره به شب لیله الرغائب گفت: لیله الرغائب یعنی شب بُردن ثواب بسیار که بیشتر در کتاب‌های اهل سنت به آن اشاره شده است، اما بعضی از علمای شیعه مانند علما حلی و سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال این شب را نقل کرده است اما این روایت در کتاب‌های اولیه ما ذکر نشده است؛ اما انسان می‌تواند به نیت امیدواری و رجا به رسیدن ثواب این نماز آن را انجام دهد.

حجت الاسلام خوشاوی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: لیله الرغائب به اولین شب جمعه از ماه رجب گفته می‌شود که این شب فضائل بسیاری دارد و مبنای آن هم یک حدیث از پیامبر اسلام(ص) بیان شده است: «اگر کسی در پنجشنبه اول ماه رجب روزه بگیرد و نمازی را بین مغرب و عشاء بخواند این کار آثار فراوانی دارد که از جمله آثار آن گناه او آمرزیده بشود و چون شب اول قبر او بشود خداوند متعال این نماز را به شکل انسانی که بسیار زیبا و روی گشاده و درخشان است و به زبان فصیح با او حرف می‌زند.»

وی ادامه داد: «آن نماز که به شکل انسان درآمده است به فرد نماز گزار می‌گوید: ای حبیب من، تو را بشارت باد که از هر شدّت و سختی نجات یافتی. بنده می‌گوید: تو کیستی؟ به خدا سوگند من روی و چهره‌ای را زیباتر از تو ندیدم و سخنی شیرین‌تر از سخن تو نشنیدم و بویی بهتر از بوی تو نبوییدم! نماز که به شکل انسان درآمده است پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازم که در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال خواندی، امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت تو را از بین ببرم و چون در صور دمیده شود، من همراه تو خواهم بود و در روز قیامت سایه‌ای بر سرت خواهم افکند، پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو جدا نخواهد شد. »

استاد حوزه به کیفیت ادعای نماز لیله الرغائب اشاره و خاطرنشان کرد: «کیفیت این نماز آن گونه است که در پنجشنبه اول ماه رجب روزه بگیرد و در شب جمعه، بین نماز مغرب و نماز عشاء، دوازده رکعت نماز  که شش نماز دورکعتی است، اقامه شود. که در هر رکعت بعد از حمد، سه مرتبه سوره قدر، و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود و سپس دعایی‌هایی هست که باید خوانده شود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شش =