نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت چیست؟

درمان تغذیه ای نقش اساسی در کنترل و مراقبت بیماری دیابت دارد. تغییر شیوه زندگی جزء ضروری از درمان پیش دیابت است و شامل کاهش 5 تا 10 درصد وزن بدن، افزایش فعالیت بدنی، افزایش دریافت غلات کامل، حبوبات و سبزی ها است. درمان های تغذیه ای نه تنها در بهبود و کنترل قند خون موثر است، بلکه در پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت مانند هیپرلیپدمی و پرفشاری خون نیز تاثیر دارد.

به گزارش ندای تفرش: عوامل خطر دیابت نوع دو عبارت است از: اضافه وزن شامل شاخص توده بدنی بیشتر از ۲۵، چاقی شکمی، دور کمر بیشتر از۹۰ سانتیمتر، نداشتن فعالیت بدنی، عوامل ژنتیکی و ابتلا به پیش دیابت.

مصرف غذا نقش اساسی در تنظیم ریتم شبانه روزی ایفا می کند که موجب تعادل گلوکز و لیپید می شود.

رژیم غذایی در درمان بیماری دیابت نقش اساسی دارد. برای اجرای رژیم غذایی مناسب، شاید نیاز باشد مقدار یا زمان مصرف غذا و یا نوع مواد غذایی مصرفی تغییر داده شود. البته تغییر نوع مواد غذایی به چگونه غذا خوردن بیمار در گذشته و زمانی که مبتلا به دیابت نبوده است، بستگی دارد. دستورات غذایی مخصوص افراد دیابتی نیستند، در واقع یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند که الفبای صحیح غذا خوردن بوده و همه اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده نمایند.

آیا مصرف زیاد نمک می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد؟

مطالعات جدید نشان می دهد بین مصرف نمک و ابتلای به دیابت نوع دو ارتباط وجود دارد. بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه مایو کلینیک منتشر شده، مصرف بیشتر نمک با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط است.

پیش از این مشخص شده بود که محدود کردن مصرف نمک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش دهد، اما این مطالعه برای نخستین بار نشان می ‌دهد که حذف نمکدان از روی میز می ‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع دو نیز کمک کند.

برنامه غذایی صحیح چیست؟

  •  در هر وعده غذایی از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید. غذاهای نشاسته‌ای مانند نان (ترجیحاً سبوس‌دار)، غلات، میوه‌ها، سیب‌زمینی و برنج حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند. این مواد به‌عنوان سوخت به‌کار می‌روند و ما به خوردن آن ها نیاز داریم اما اگر این غذاها بیش از حد مصرف شوند، به چربی تبدیل شده و باعث اضافه وزن می‌شوند.
  • چاقی سبب افزایش مقاومت سلول های بدن به انسولین شده و در نتیجه باعث بروز بیماری دیابت یا تشدید آن می‌شود.
  •  هر روز از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و پنیر استفاده نمایید.
  •  از سبزی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌‌هایی که برای سلامت بدن ضروری هستند استفاده نمایید.
  •  از مصرف بیش از حد غذاهای شیرین پرهیز کنید. این مواد مانند نوشابه‌ها، کیک‌ها، بیسکویت‌های شیرین، شکلات، عسل و آب‌میوه‌ها دارای مقادیر زیادی قند ساده هستند.
  •  از مصرف غذاهای پرچربی پرهیز کنید. این غذاها باعث افزایش وزن و کاهش توانایی بدن در استفاده مؤثر از انسولین می‌شوند. فراورده‌های غذایی پرچربی عبارتند از: کره، مارگارین، روغن‌ها، کره بادام زمینی و گوشت پرچرب. غذاهایی مانند سوسیس، پنیر، کیک، شکلات، بستنی، سیب‌زمینی سرخ‌شده و سس‌ها.



انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهارده =