ساماندهی که با دلسوزی‌های اشتباه ناکام ماند

انتخاب بین بد و بدتر است و اجباری که برای جلوگیری از رنج و درد بیشتر برای این حیوانات راه‌های کج‌دار و مریز را انتخاب کرد.

به گزارش ندای تفرش؛ بشر با اهلی‌سازی حیوانات ظلم بسیار بزرگی در حق آنها کرده است. مخصوصاً در دو قرن اخیر، بشر اقدام به ایجاد نژادهایی از این حیوانات کرده‌ است که در آنها فقط ذوق و شوق انسان‌ها لحاظ شده است و نه بقای حیوانات. این مسئله مخصوصاً در مورد سگ‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.
حال این سوال مطرح می‌شود که چرا افزایش جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها به نفع محیط زیست نیست؟

این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است:

جنبهٔ اول: تامین غذا برای سگ‌ها و گربه‌ها

برای سیر کردن سگ‌ها و گربه‌ها سه راه وجود دارد:
الف: استفاده از دورریز انسان‌ها یعنی آنچه که از غذای مردم باقی مانده یا اعضایی از حیوانات کشته شده در کشتارگاه‌ها که توسط انسان‌ها مصرف نمی‌شوند.
ب: تولید غذای گیاهی برای سگ‌ها و گربه‌ها
ج: خوراندن گوشت لخم به سگ‌ها و گربه‌ها

در حال حاضر، تنها انتخاب غذایی برای سگ‌ها و گربه‌ها که به محیط زیست آسیب نمی‌زند استفاده از دورریز انسان‌هاست.
اگر برای سگ‌ها و گربه‌ها از غلات و حبوبات غذایی تهیه شود، به محیط زیست آسیب وارد می‌شود چون باید محصولات کشاورزی بیشتری در دنیا کشت شوند تا جوابگوی نیازهای گربه‌ها و سگ‌ها هم باشند و این به معنای هزینهٔ بیشتر برای محیط زیست یعنی مصرف آب، خاک، کود و سموم بیشتر و تولید آلودگی و گرمایش بیشتر و در نتیجه، نابودی بیشتر زیستگاه‌های حیوانات وحشی است.
و اگر از گوشت لخم استفاده شود، وضعیت ده‌ها برابر بدتر خواهد بود چون برای تولید هر کیلوگرم گوشت، باید چندین برابر غله و سویا کشت شود، چندین برابر آب مصرف شود و میزان آلودگی و گرمایش تولید شده هم به مراتب بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که این مسئله مختص و منحصر به سگ‌ها و گربه‌ها نیست. به طور کلی، افزایش تعداد حیواناتی که از نظر غذایی وابسته به انسان‌اند (چه حیوانات خانگی و چه حیوانات پرورشی که برای گوشت و پوست و محصولات دیگر پرورش داده می‌شوند) باعث نابودی بیشتر زیستگاه‌ها و حیات وحش می‌شود چون بشر برای تولید غذای این حیوانات، زیستگاه حیوانات وحشی بیشتری را نابود می‌کند.

جنبهٔ دوم: تهدید مستقیم برای گونه‌های دیگر

افزایش بی‌رویهٔ جمعیت سگ‌ها و گربه‌های بیخانمان می‌تواند باعث تهدید گونه‌های دیگر شود.
مثلاً افزایش بی‌رویهٔ جمعیت گربه‌ها می‌تواند باعث کم شدن جمعیت پرندگان یا حیوانات کوچک دیگری که آنها احتمالاً شکار می‌کنند شود یا افزایش جمعیت سگ‌ها در یک منطقه می‌تواند تهدیدی برای حیوانات درنده مثل کفتارها و روباه‌ها باشد چون ممکن است سگ‌ها برای دفاع از قلمرو خود به آنها حمله ‌کنند.
متاسفانه برخی از مدعیان نه چندان آگاه حفاظت از محیط زیست، این نگرانی را دستمایه‌ای برای توجیه کشتار سگ‌ها و گربه‌ها قرار می‌دهند.


این در حالی است که این تهدید در حال حاضر جدی نیست چون بیشتر سگ‌ها و گربه‌ها در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و علاقه‌ای به بازگشت به خوی وحشی خود نشان نمی‌دهند ولی اگر قرار باشد این حیوانات از انسان‌ها رانده شوند و به تدریج به خوی وحشی یا نیمه‌وحشی باز گردند این قضیه می‌تواند مسئله‌ساز شود.

مصاحبه با شهردار تفرش

در همین راستا ندای تفرش در ۷ شهریورماه امسال در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد با قنبری شهردار تفرش مصاحبه‌ای انجام داد که قنبری در این خصوص گفت: اتلاف سگ‌های ولگرد ممنوع شده است و تنها جمع آوری سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری است.

قنبری اظهار کرد: طرح جمع آوری سگ‌های ولگرد به صورت یک هفته در میان صورت می‌گیرد که معمولاً با تماس شهروندان و شناسایی مناطق تجمع نسبت به جمع آوری سگ‌ها اقدام می‌شود.

شهردار تفرش ادامه داد: بعد از جمع آوری این حیوانات در بیرون از شهر رهاسازی می‌شوند.

وی به عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد اشاره و تصریح کرد: عقیم سازی به علت هزینه‌بر بودن برای شهرداری مقدور نیست؛ عقیم‌سازی در بلند مدت برای کم کردن تعداد سگ‌ها کارآمد است ولی از ترس مردم چیزی کم نمی‌کند.

قنبری از تعداد بالای سگ‌های جمع شده از سال ۱۴۰۰ به بعد گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸۰ قلاده، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲۸ قلاده و در چندماهه اول سال ۱۴۰۲ حدوداً ۷۰ قلاده سگ جمع آوری شده است.

شهردار تفرش از آماده سازی مکان مناسبی جهت نگهداری سگ‌های ولگرد گفت: با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی زمینی در حاشیه شهر فراهم شده است که بعد از برآورد هزینه توسط کارشناسان شهرداری اقدام به فنس کشی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از سگ‌های جمع آوری شده دارای صاحب هستند بیان کرد: تعدادی از سگ‌های جمع آوری شده دارای صاحب بوده‌اند که بعد از مراجعه صاحبان سگ‌ها از قرنطینه خارج شده و تحویل افراد می‌شوند.

قنبری به آمادگی شهرداری برای جمع آوری سگ‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با شماره ۳۶۲۲۲۰۱۸ واحد خدمات شهری تماس گرفته و شکایت خود از حضور سگ‌های ولگرد را مطرح کنند.

ساماندهی که با دلسوزی‌های اشتباه ناکام مانده

با وجود تمامی تلاش‌های انجام شده در تاریخ ۲۱ آذرماه امسال خبری بر روی کانال ایتای روابط عمومی شهرداری تفرش با عنوان ساماندهی وضعیت سگ‌های بلاصاحب قرار گرفت.
در این خبر آمده است: ساماندهی وضعیت سگ های بلاصاحب که یکی از وظایف ذاتی شهرداری می‌باشد، موضوع مهمی است. ضمن اینکه این موضوع مطالبه اکثریت مردم شهر بوده که در اکثر جلسات و نیز در شبکه های اجتماعی مطرح شده است.
شهرداری تا کنون اقدامات زیادی برای ساماندهی این موضوع انجام داده است که مهمترین آن را می توان ساخت فضایی مناسب به مساحت ۴۰۰ متر مربع جهت نگهداری از سگ های بلاصاحب و همچنین جمع آوری حدود ۲۴۰ قلاده نام برد.

اما متاسفانه در این راه مشکلات زیادی وجود دارد که عمدتا آزادسازی و رها سازی سگ‌های مزبور می‌باشد.
متاسفانه در روزهای آتی مجدداً همانند موارد گذشته، رهاسازی سگ‌ها و شکستن قفل درب محل نگهداری آنها توسط برخی افراد، رهاسازی سگ‌های دیگر شهرها در گردنه های شهر و … صورت گرفته است.
امیدواریم که برای کمک به حل این مسئله و کمتر کردن این معضل اجتماعی مردم عزیز شهرمان بیش از گذشته در این راه ما را همراهی کرده و توجهات بیشتری نسبت به این موضوعات داشته باشند.

سخن آخر

در آخر باید خاطرنشان کرد: تمام این زحمات همگی برای کمک به بشر و این حیوانات هستند این حیوانات به اندازهٔ کافی از ناآگاهی و اقدامات نامسئولانهٔ بشر ضربه خورده‌اند.

انتخاب بین بد و بدتر است و اجباری که برای جلوگیری از رنج و درد بیشتر برای این حیوانات راه‌های کج‌دار و مریز را انتخاب کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =