امروزه صفر تا صد چاپ و انتشار یک کتاب در تفرش انجام می‌شود/ اسفند ۹۸ آخرین نشریه کاغذی تفرش چاپ شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش گفت: مطبوعات شهر نیز تقریبا تعطیل بوده و هیچ نشریه کاغذی در شهرستان وجود ندارد، آخرین شماره نشریه کاغذی در تفرش به اسفند ماه 98 بر می گردد که بعد از آن هیچ نشریه‌ای به صورت کاغذی در شهر منتشر نشده است.

مجید بختیاری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ندای تفرش با اشاره به  فعالیت ۳ انتشاراتی در تفرش گفت: در شهرستان تفرش ۵ انتشاراتی مجوز دارند که فقط ۳ انتشارات هم اکنون فعال و در حال چاپ کتاب هستند.

بختیاری مراحل چاپ و انتشار یک کتاب از صفر تا صد را توسط فرهنگ ارشاد شهرستان عنوان و تصریح کرد: امروز مراحل چاپ و انتشار کتاب از صفر تا صد توسط انتشارات و با ممیزی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و در موارد نادر برای تایید صحت مطالب کتاب و یا تایید اسامی مکان ها و اشخاص بومی یک منطقه محتوای کتاب به ادارات شهرستان جهت تایید و اظهار نظر کارشناسی ارجاع می‌شود و در موارد عمومی توسط کارگروه و کمیته ارزیابی کتاب در تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره فرهنک و ارشاد اسلامی تفرش ادامه داد: پس از تایید محتوای کتاب شماره فیپا و شابک به کتاب داده و توسط انتشارات در چاپخانه چاپ و روانه بازار می‌شود.

وی به دریافت ۴ نسخه کتاب پس از چاپ اشاره و بیان کرد: پس از چاپ نیز به جهت تایید مطالب، باید ۴ نسخه از کتاب به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی محل استقرار انتشارات تحویل و به اصطلاح اعلام وصول شود.

بختیاری خلوتی کتابخانه‌های شهرستان را دلیلی بر پایین بودن سرانه مطالعه شهر دانست و اظهار کرد: در خصوص سرانه مطالعه  عدد و رقم دقیقی در اختیار نیست اما شهر تفرش هم به تبع کل کشور از سرانه مطالعه پایینی برخوردار است و این مطلب را از خلوتی کتابخانه‌های شهر می توان دریافت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگی شهر را نبود کتابفروشی و مطبوعات عنوان و ادامه داد: متاسفانه شهر فاقد کتابفروشی است که اخیراً با تلاش‌های شخصی، کتابفروشی کوچکی دایر شده که نیازمند حمایت است.

وی به تعطیلی مطبوعات شهر اشاره و بیان کرد: مطبوعات شهر نیز تقریبا تعطیل بوده و هیچ نشریه کاغذی در شهرستان وجود ندارد، آخرین شماره نشریه کاغذی در تفرش به اسفند ماه ۹۸ بر می گردد که بعد از آن هیچ نشریه‌ای به صورت کاغذی در شهر منتشر نشده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: در واقع با عدم انتشار مطبوعات کاغذی و انقضای زمان مجوز نشریات در تفرش هیچ نشریه ای اعم از فصلنامه، ماهنامه، روزنامه و … به صورت قانونی وجود ندارد. در هفته های اخیر نمایندگی نشریه‌ای افتتاح شده که یک هفته نامه در گستره استان مرکزی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =