روستاییان تولید کنندگان هنر و صنایع دستی‌اند

روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی پیشتازند

به گزارش ندای تفرش؛ روز ملی روستا و عشایر به عنوان یکی از مناسبت‌های مندرج در تقویم رسمی کشور ثبت گردیده است. روز ۱۵ مهر ماه به این عنوان نام‌گذاری شده است و در واقع مرکز توسعه روستایی این تقاضا را از شورای فرهنگ عمومی نموده که به منظور تجلیل و تقدیر از زحمتکشان روستایی و عشایری و یادکردی از خدمات ارزنده آنان به کشور روزی را به نام روز روستاییان و عشایر غیور و سلحشور ایران معرفی و نام‌گذاری نمایند.

۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر برای تصویب نهایی و درج این مناسبت در متن تقویم رسمی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و شورای یاد شده در جلسه ۷۳۶ مورخ ۲۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۲، ۱۵ مهرماه را به عنوان روز روستا تصویب کرد.

جامعه روستایی و عشایری خاستگاه تمدن بشری است که با فرهنگ و شیوه زندگی مخصوص خود مردمانی صبور، تلاشگر، معتقد و غیور را تربیت کرده‌اند.

این جامعه به عنوان سنگ زیربنای تولید، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

اگرچه نفت، صنعت و خدمات سهم به سزایی در اقتصاد ملی دارند اما اقتصاد روستایی و عشایری در مقابل منابع طبیعی پایان‌پذیر، جزو اقتصاد پایان‌ناپذیر محسوب می‌شود.

نگاهی به جمعیت روستاها و عشایر نشان می‌دهد که این جمعیت مولد، کم حاشیه و نجیب، به دور از آلودگی و معضلات کنونی شهرها و وابستگی کمتر به منابع نفتی، نقش ارزشمندی در توسعه پایدار ایفا می‌کنند.

روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی پیشتازند؛ نقش پر رنگی در صنعت توریسم و صنایع دستی دارند و تولید کننده فرهنگ و آداب و سنن بسیاری در کشور بوده و هستند، روستاییان تولید کنندگان هنر و صنایع دستی‌اند و نقش مهمی را در تأمین امنیت کشور به‌خصوص در مناطق مرزی و دورافتاده ایفا می‌کنند.

تعداد از روستاهای تفرش

روستای سرآبادان

از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تفرش قرار داد.

روستای سرآبادان با توجه به موقعیت آن، یکی از همان روستاهای بسیار قدیمی است و پیشینه تاریخی نسبتاً طولانی دارد. مردم روستای سرآبادان به زبان فارسی سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. پوشش گیاهی دشت های اطراف روستا، باغات میوه و حیات جانوری از جاذبه‌های طبیعی روستا است و از ویژگی‌های فرهنگی این روستا می‌توان به برگزاری مراسم جشن کوسه، جشن سده، و تخم مرغ بازی اشاره کرد.

روستای جلایر

روستای جلایر در ۳۵ کیلومتری شمال شهر تفرش واقع شده است. روستای جلایر یکی از خوش آب و هواترین روستاهای استان مرکزی از توابع شهرستان تفرش می‌باشد.

روستای جلایر از چند جهت با روستاهای شهرستان ساوه همسایه است، از شمال شرقی با روستای بند چای سابق که اکنون در بستر دریاچه سدالغدیر آرمیده و از شرق با روستای زنگنه.در ایام تعطیل بهار و تابستان، روستای جلایر میزبان بسیاری از خانواده‌ها می‌باشد که در سایه درختان و کنار رودهای زیبای این روستا به سر می برند.

روستای کهک

این روستا در سه کیلومتری شرق تفرش قرار دارد. کوه بیدیران در شمال کوه تخته سنگی در شمال شرقی و کوه زیدالدین در یک کیلو متری جنوب شرقی آبادی واقع است.

به گفته ریش سفیدان و اهالی روستا و به خصوص اعضای شورای اسلامی روستا بر می‌آید پیدایش اولیه روستا در جنوب امامزاده قاسم روستای کهک می‌باشد که عوامل پیدایش روستا را عمدتاْ آب فراوان و موقعیت مناسب قرار گیری روستا و همچنین امامزاده می دانند.

در مورد تاریخچه امامزاده قاسم چنین به نظر می‌رسد که امامزاده از دوره صفوی وجود داشته و سال تأسیس آن به حدود ۴۰۰ سال قبل برمی گردد.

گویش اهالی روستای کهک لهجه باباطاهری می‌باشد. نام اولیه روستا بنا به گفته ریش سفیدان قدیم کوهک بوده که دلیل واقع شدن در دامنه کوه و سنگی بودن منطقه و بستر روستا می‌باشد که بعداْ به کهک تبدیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهار =