پیامبری ممتاز در علم، اخلاق، حکومت و تربیت

حجت الاسلام اجرایی ویژگی‌های اخلاقی و صفات بشری پیامبر اسلام را در بالاترین الگو معرفی و گفت: پیامبر اسلام در حیطه فردی بسیار ممتاز، در حیطه علم مدینه العلم، در حکومت‌داری مردمی که با ارزش‌های انسانی بسیار فاصله داشتند را متحول کرد.

حجت السلام اجرایی امام جمعه شهرستان تفرش در گفتگو با خبرنگار مذهبی ندای تفرش ضمن تسلیت وفات پیامبر اسلام، به یکی از ویژگی‌های حضرت رسول (ص) که اخلاق آن حضرت است اشاره و گفت: پیامبر اکرم واسطه فیض حق است و مهمترین، جامع ترین و والاترین واسطه است.

حجت الاسلام اجرایی اظهار کرد: انبیا واسطه فیض الهی بین انسان و خدا، خالق و مخلوق هستند؛ طبیعی است جنس انسان و خدای متعال متفاوت است و انسان محدود ولی خدای متعادل نامحدود است.

امام جمعه تفرش ادامه داد: جامع‌ترین و کامل‌ترین فرستاده‌ی خدای متعال، پیامبر اسلام است؛ انسان‌ها نیاز دارند به جنس بشری و مادی تا با او ارتباط برقرار کنند و فقط پیامبران می‌توانند بین بشر و خداوند متعال واسطه شوند.

سیاست از دین جدا نیست

وی اسلام را دینی برشمرد که هم برنامه فردی دارد و هم اجتماعی سپس تصریح کرد: اسلام برای ساحت سیاسی و حکومت حرف دارد؛ چراکه بسیاری از قوانین اسلام اگر حیطه حاکمیت و سیاست نداشته باشد  قابل اجرا نیست.

حجت الاسلام اجرایی ادامه داد: اسلام برای مسئله قضاوت، قوانین دارد و تمام جنبه‌های قضاوت و خصومت‌هایی که بین مردم اتفاق می افتد و نیاز به داوری دارد اسلام برای تمام جنبه ها آن حرف دارد و بر مدار عدالت قوانین اسلام تثبیت شده است.

امام جمعه تفرش ادامه داد: اگر این قوانین، سیاست و حاکمیت براساس اسلام نباشد قابل اجرا نیست.

وی جنبه‌های مختلف اسلام را عنوان و اظهار کرد: اسلام فقط جنبه توحیدی و فردی ندارد که انسان در خانه بنشیند، نماز بخواند و از نظر فردی مقید باشد اما به قوانین شریعت، ساحت اجتماع، سیاست و حاکمیت نداشته باشد.

پیامبر اسلام مکارم الاخلاق است

حجت الاسلام اجرایی ویژگی‌های اخلاقی و صفات بشری پیامبر اسلام را در بالاترین الگو معرفی و گفت: پیامبر اسلام در حیطه فردی بسیار ممتاز، در حیطه علم مدینه العلم، در حکومت‌داری مردمی که با ارزش‌های انسانی بسیار فاصله داشتند را متحول کرد.

امام جمعه تفرش ادامه داد: شخصیت‌های شاخص مانند ابوذر و سلمان را تربیت کرد که این عظمت اخلاق و تاثیر تربیتی پیامبر بوده است.

وی به آیات قرآن و احادیث در مورد اخلاق پیامبر اشاره و عنوان کرد: در قرآن آمده است: «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیم؛ پیامبر تو بهترین اخلاق را داری» و در آیه دیگر آمده است: «لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند.»

حجت الاسلام اجرایی خاطر نشان کرد: حضرت رسول فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را منتشر کنم.»  از این رو انسان‌ها، از اخلاق آن حضرت یاد گرفته تا نسبت به اجتماع، مردم، خانواده و همکاران در زمینه های اسلامی و اخلاقی ممتاز و اهل اهل گذشت باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 16 =