۱۷ شهریور آغاز جدایی مسیر مردم و شاه شد

واشقانی فراهانی گفت: شعارهای پوچ نخست وزیر شاه و حادثه خونین 17 شهریور باعث جدا شدن مسیر مردم از شاه شد.

دکتر سهیل واشقانی فراهانی رئیس دانشگاه تفرش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ندای تفرش آغاز واقعه ۱۷ شهریور را قبل تر دانست و گفت: زمانیکه حادثه سینما رکس آبادان که یک توطئه از طرف عوامل شاه بود اتفاق افتاد شاه با عوض کردن نخست وزیر به دنبال جلب رضایت مردم بود از این رو جعفر شریف امامی را با شعار «آشتی ملی» به نخست وزیری منصوب کرد.

واشقانی فراهانی به روزهای قبل از حادثه ۱۷ شهریور اشاره و اظهار کرد: روز ۱۳ شهریور همزمان با نماز عید فطر مردم به دلیل ظلمی که شاه روا داشته بود راهپیمایی عظیمی را شکل دادند که برای اولین بار شعارهای صریح تری بر علیه شاه مانند «مرگ بر شاه»  را سر می‌دهند.

وی ادامه داد: در ۱۵ شهریور هیئت دولت در بیانیه شدیداللحنی برگزاری هرگونه تجمعی را ممنوع اعلام کرد اما با این حال مردم در ۱۶ شهریور با جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر در تهران دست به تظاهرات زدند.

رئیس دانشگاه تفرش عنوان کرد: در روز ۱۷ شهریور در تهرا ن و ۱۱ شهر دیگر حکومت نظامی اعلام شد که اویسی فرماندار نظامی تهران مسئول اجرای حکومت نظامی در تهران بود؛ با این حال مردم در میادین شهر به خصوص میدان ژاله (شهدای کنونی) تهران تجمع گسترده ای کردند.

واشقانی فراهانی حوادث روز ۱۷ شهریور را اینگونه بیان می‌کند: نظامیان و گارد با اسلحه، تانک و حتی بالگرد در میدان حاضر شدند؛ این یعنی آنها به قصد کشتن مردم به خیابان آمده بودند وگرنه حضور این همه تجهیزات چه ضرورتی دارد؟؟
وی ادامه داد: مردم به راهی که آمده بودند راسخ بودند و با هشدارهایی که به آنها داده شده بود عقب نشینی نکردند و شعار «مرگ بر شاه» سر دادند و نظامیان به سمت مردم تیراندازی کردند.

رئیس دانشگاه تفرش گفت: نیروهای امنیتی برای از بین بردن اثر این جنایت سریع به تمیز کردن میدان پرداختند تا اثری از خون باقی نماند؛ میشل فوکو خبرنگار خارجی که برای پوشش دادن رویدادهای انقلاب به محل حوادث رفته بود در گزارشی اعلام کرد ۴٬۰۰۰  نفر در این روز هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

واشقانی فراهانی از واکنش علما و محکومیت این فاجعه گفت: امام خمینی (ره) طی بیانیه شدید الحنی این جنایت را محکوم کردند و بسیاری دیگر از علما نیز این جنایت را محکوم کردند از این رو  بسیاری بازاریان و افراد در شرکت نفت اعتصاب کردند و خواستار پایان حکومت نظامی از شاه شدند.

رئیس دانشگاه تفرش تفرش خاطرنشان کرد: در ۱۷ شهریور شاه مسیر خود را از مردم جدا کرد و امید به آشتی ملی که جعفر امامی شعار آن را داده بود با این خونریزی و به شهادت رسیدن بسیاری از هموطنانمان در تهران و سایر شهرها ار بین رفت؛ این اتفافات باعث شد مردم برای انقراض حکومت پهلوی بیشتر تلاش کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − شش =