تنها قطعنامه ای که ایران پذیرفت

جهانبخشی کارشناس سیاسی گفت: با توجه به مشکلات داخلی و شرایط بین المللی و منطقه ای مانند حضور مستقیم آمریکا درجنگ، زدن هواپیما مسافری، سکوهای نفتی و مسائلی دیگر باعث شد امام خمینی رحمه الله علیه حاضر به نوشیدن جام زهر و پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت شود.

جهانبخشی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ندای تفرش،چرایی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی ایران را اینگونه گفت: در یک نگاه کلی هیچکدام از قطعنامه های قبلی به خواسته های به حق ایران مانند عقب نشینی بدون قید و شرط عراق به مرزها بین المللی، تعیین متجاوز و پرداخت خسارت جنگی اشاره نشده بود.

جهانبخشی افزود: در تمامی قطعنامه های قبلی صرفا به عراق توصیه شده بود که می توانست نپذیرد.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه برای اولین بار در قطعنامه ۵۹۸ از عقب نشینی به مرزهای بین المللی و تعیین متجاوز سخن گفته شده بود اظهار کرد: شورای امنیت برخلاف گذشته از دبیر کل خواسته بود هیئت تحقیقی برای بررسی مسئله جنگ مشخص نماید و جمهوری اسلامی می تواند متجاوز بودن عراق را اثبات کند.

وی تصریح کرد: در طی ۸ سال جنگ، سازمان ملل و شورای امنیت با کلمات بازی می کردند و حاضر نبودند بحث تجاوز، عقب نشینی و خسارت را مطرح کنند که این نهایت بی  شرمی و بی حیایی بود که این تغییر نگرش پیام های مهمی برای ایران داشت.

جهانبخشی ادامه داد: زمانیکه بطور کل از شکست ایران اسلامی نا امید شدند تغییر نگرش دادند؛ زیرا آنها انتظار داشتند صدام طبق قولی که داده بود تهران را فتح و قسمتی از سرزمین ایران را تصرف نماید و سپس جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش شرایط خود کنند.

کارشناس سیاسی به حمایت کشور های غربی و آمریکایی از صدام اشاره و اظهار کرد: در ۸ سال جنگ ایران و عراق کشورهای غربی، آمریکایی و شوروی کمونیست سابق با تمام توان از صدام متجاوز حمایت می کردند اما در مقابل کشورهای که به جمهوری اسلامی در حد توان خود کمک می کردند بسیار اندک بوده از جمله آنها حافظ اسد در سوریه؛ بنابراین یک اجتماعی بر علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته بود.

جهانبشی ادامه داد: هردو ابر قدرت شرق (کمونیست شوروی) و غرب (لیبرالیسم اروپا و آمریکا) برخلاف اختلافات و تقابلی که با هم داشتند برسر نابودی انقلاب اسلامی اشتراک نظر داشتند؛ که هر دو به صدام کمک تسلیحاتی، نیروی انسانی، اطلاعاتی می دادند و همچنین نهادهای بین المللی و صدها شرکت را برای همراهی دعوت می کردند و یا برخی از کشورهای عربی و همسایه را برای کمک به صدام تشویق می کردند.

وی حضور جهادی و انقلابی مردم ایران را مثال زدنی عنوان و ادامه داد: زن و مرد، پیر و جوان و نوجوان امثال شهید فهمیده با حضور جهادی، انقلابی، استقامت، صبوری، ایمان، توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام و از خود گذشتگی و رهبری حکیمانه امام رحمه الله علیه؛ دشمنان اسلام ناب محمدی را به این نتیجه رساندند که صدام به اهداف مورد رضایت خودش نمی رسد.

جهانبخشی خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات داخلی و شرایط بین المللی و منطقه ای مانند حضور مستقیم آمریکا درجنگ، زدن هواپیما مسافری، سکوهای نفتی و مسائلی دیگر باعث شد امام خمینی رحمه الله علیه حاضر به نوشیدن جام زهر و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − ده =