آتش سوزی در مراتع را جدی بگیریم

در صورت وقوع آتش سوزی فورا با واحد اطفای حریق منابع طبیعی استان مرکزی به شماره تماس 1504 و همچنین آتش نشانی ۱۲۵ تماس گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ندای تفرش؛ آتش سوزی یا حریق یکی از قدیمی ترین بلایایی است که می تواند در مدت زمانی کوتاه خسارت های جبران ناپذیری به طبیعت از جمله جنگل ها و مراتع وارد نماید.

که از مهمترین و خطرناک ترین عوامل نابودی آنها است. بویژه در فصول گرم و خشک سال، که علوفه و برگ کف جنگل ها و مراتع بر روی هم انباشته و خشک شده.

بررسی دلایل آتش سوزی های اخیر در مناطق مختلف کشور نشان داده است؛ دو مقصر آتش سوزی جنگل ها و مراتع، انسان و افزایش دما است.

آتش سوزی در عرصه های طبیعی نه‌ فقط از دیدگاه محیط زیست، بلکه از ‌نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ازجمله اصلی ترین نگرانی ها و چالش های موجود در بسیاری از نقاط جهان است.

با توجه به آتش سوزی های گسترده در سال های گذشته در شهرستان تفرش باید به نکات ایمنی زیر دقت ویژه ای نمایند:

  1. دهیاران محترم در صورت وقوع هرگونه آتش سوزی در محدوده مراتع منابع طبیعی و کشاورزی روستاها لازم است فورا با واحد اطفای حریق منابع طبیعی استان مرکزی به شماره تماس ۱۵۰۴ و همچنین آتش نشانی ۱۲۵ تماس گرفته و با گزارش دقیق وسعت و موقعیت آتش سوزی، درخواست تجهیزات و کمک نمایند.
  2. تا رسیدن نیروها، بلافاصله دهیار به عنوان مدیر بحران روستا وارد صحنه شده و با کمک و مشارکت اهالی و با تجهیزاتی از قبیل تراکتور و بیل نسبت به آغاز عملیات اطفای آتش اقدام نماید.
  3. لازم است دهیاران محترم از قبل موقعیت مناطق پرخطر را شناسایی و راه های دسترسی به آن ها را بررسی نمایند.
  4. ٰدر مناطق بسیار پرخطر در صورت نیاز جهت پیشگیری، لازم است با شخم زنی نسب به ایجاد آتش بر اقدام کنند.
  5. در اطفای حریق مراتع علاوه بر مسئولیت اصلی اداره کل منابع طبیعی می بایست کلیه شهرداران و دهیاران نیز نقش آفرینی کافی را داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 8 =