شهید بهشتی یک مجتهد شیعی و  درس خوانده در حیطه تفکر فلسفی در جامعه غربی است

جانشین حوزه قضاییه تفرش خاطر نشان کرد:  در کنار شهید بهشتی که فقه و فلسفه خوانده است، باید شهید بهشتی های دیگری هم باشد که پروژه انقلاب تکمیل شود.

روح الله رمضانی رئیس شعبه دوم دادگاه عمومی تفرش و جانشین حوزه قضایی شهرستان تفرش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ندای تفرش گفت: شهید بهشتی در قانون اساسی نقش مهمی را ایفا کرده است؛ همانگونه که در متون و اسناد آمده است پیش نویش اولیه قانون اساسی جمهوری اسلامی در شورای انقلاب بسته شد و شهید بهشتی به عنوان مدیر و دبیر این شورا بود.


رمضانی با اشاره به تدوین و شیوه نگارش ظاهری و تصویب قانونی اساسی افزود: چگونگی مراحل تصویب و تدوین قانون اساسی و هم پیش نویس اولیه در شورا انقلاب تصویب شد؛ سپس به محضر رهبر انقلاب برده و ایشان تایید کردند.


جانشین حوزه قضایی تفرش افزود: در حال حاضر خبرگان از افراد مجتهد از حوزه علمیه استانهای مختلف کشور هستند؛ اما در آن زمان حسب نظر شهید بهشتی تساهل در انتخاب افراد وجود داشت یعنی از طیف های مختلف مردم از جمله زنان، سیاسیون، جبهه ملی، حتی افرادی که پیش از نظام جمهوری اسلامی دارای سمت بودند و روحانیت حضور داشتند.


وی با بیان این مطلب که با توجه به اینکه چه کسانی در روند تصویب و تدوین قانون اساسی نقش داشته باشند تصریح کرد: در ابتدای شروع قانون اساسی با توجه به اینکه طیف روحانیت سنتی در خبرگان قانون اساسی حضور پررنگ تری داشتند که بسیاری از آنان از مراجع کنونی بوده یا هستند مانند آقایان مکارم یا مرحوم صافی گلپایگانی در نگاه به پیش نویس که توسط شورای انقلاب تدوین شده بود همراهی لازم صورت نمی گرفت به همین دلیل رئیس این مجلس شوای قانونی اساسی شهید بهشتی شد.


رمضانی ادامه داد: بعد از آن در فصول مختلف قانون اساسی بررسی هایی شد که با متن اولیه‌ای که در شورای انقلاب تدوین شده بود در پایان کار تفاوت بسیاری پیدا کرد.


جانشین حوزه قضایی تفرش با اشاره به برخی از موارد اصلاح شده در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در آیات و و روایات در مورد ملت بیان شده است اما حقوق ملت اصطلاحی خارجی بود که در دوران مشروطه به قانون اساسی مشروطه وارد شد، اصول اولیه این قانون اساسی با توجه به حقوق خارجی بسته شده بود؛ مانند عدم دستگیری بی دلیل، اصل برائت و اصل حاکمیت قانون، که ابتدائی ظاهری مذهبی نداشت از این جهت طیف سنتی خبرگان قانون اساسی همراهی کمتری داشت.


وی ادامه داد: ویژگی های دانشی حوزه علمیه و همچنین حضور در خارج از کشور و تحصیلات فلسفه شهید بهشتی در تعدیل نگاه روحانیون سنتی بسیار موثر بود؛ در الفاظ مت و ملت بیشترین تلاش را شهید بهشتی انجام داد.
رمضانی تصریح کرد: هر آنچه در مقدمه قانون اساسی واصول اولیه نزدیک به ۴۰ اصل در قانون اساسی و اصول اصلی حقوق ملت وجود دارد؛ از دیدگاه بلند شهید بهشتی است.


جانشین حوزه قضایی تفرش از تلاش های شهید بهشتی برای اصلاح قانون اساسی که در مورد رهبری نوشته شده است بیان کرد: در مورد رهبری پیشنویس قانون اساسی به این وسعت نبود با توجه به این نگرشی که اصطلاح ولایت فقیه وجود داشت شهید بهشتی تلاش کرد که رهبری در بالاترین نقطه قانون اساسی باقی بماند وسایر قوا با توجه به اختیارات رهبری زیر مجموعه او فعالیت کنند و همچنین گستره ای از اختیارات برای او در نظر گرفته شد تا بتوانند سایر قوا را راهبری کند.


وی افزود: استقلال کامل مجلس و نظارت بر قوای مجریه، اصول شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و شورای نگهبان قوانین عادی، سه گانه کردن قوا و استقلال قوه قضاییه در راستای تحقق عدالت و هچنین تدوین نهایی قانون اساسی به جهت متن روان و خوشخوان و مطابق با استانداردهای روز دنیا و همچنین با توجه به مطالبات طیف سنتی حوزوی تدوین بشود که تا امروز نیز پایه قانون اساسی ما همان است؛ تمامی این موارد را شهید بهشتی به ارمغان آورد.


رمضانی با بیان چهار رویکرد در مورد شهید بهشتی توضیح داد: اولین نگاه تخریبی است که بیشتر در زمان حیات شهید بهشتی بوده است؛ با توجه به اینکه شهید بهشتی یک روحانی و شاگرد مرحوم بروجردی بوده است و در غرب زندگی کرده و مسئولیت موسسات شهید بروجردی در خارج از کشور را برعهده داشته علاوه بر تحصیلا حوزوی، فلسفه هم خوانده است، مورد حسادت جریانهای مختلفی از جمله سازمان مجاهدین بود.


جانشین حوزه قضایی تفرش ادامه داد: منافقین مجاهدین خلق این کاریزما بودن شهید بهشتی را برنمی‌تابید شروع به تخریب شهید بهشتی کردند در مقابل طیف سنتی هم وجود داشت که توهین‌ها و افتراهایی را به او نسبت دادند که وجهه شخصی وی در جامعه خراب شود.


وی دومین نگاه را نگاه تقلیل گرایی دانست و گفت: پس از شهادت شهید بهشتی و حتی پس از دهه ۷۰ نسبت به شهید بهشتی به وجود آمد به این معنا که شهید بهشتی در چند مسئله خاص که مورد پسند روشنفکری مدرن بود خلاصه کرد این جریان شهید بهشتی را تخریب نمی‌کند بلکه تحریف می‌کند؛ قسمت های متون دینی را حذف و قسمت های غربی را بزرگ جلوه می دهند و صرفا شعار باقی می گذارند.

رمضانی سومین دیدگاه را دیگاه تقدیسی بیان کرد و ادامه داد: عده ای با بیان اینکه حضور شهید بهشتی در زمان حاضر می تواند تمامی مشکلات را حل کند؛ که این تفکر صحیح نیست چرا که همه مشکلات با یک شهید بهشتی حل نمی‌شود این یک رویکرد تقدیسی است و مورد پسند شارع مقدس نیست.


رمضانی با بیان رویکرد درست افزود: رویکردی درست است که اصیل و جامع باشد خوبی‌های شهید بهشتی را در نظر بگیرد و نقص‌های احتمالی شهید بهشتی را هم در نظر بگیرد شهید بهشتی یک مجتهد شیعی و درس خوانده در حیطه تفکر فلسفی در جامعه غربی است؛ فردی که هم در غرب و جامعه سنتی ایران زیست کرده است می تواند در پیچیدن یک نسخه راهبردی، کاربردی و کاربستی برای جامعه برای مفید باشد.


جانشین حوزه قضاییه تفرش خاطر نشان کرد: در کنار شهید بهشتی که فقه و فلسفه خوانده است، باید شهید بهشتی های دیگری هم باشد که پروژه انقلاب تکمیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 20 =