حجاب و افزایش حساسیت‌ها نسبت به امر جنسی

در طبیعت انسانى، از نظر خواسته‏‌هاى روحى محدودیت در کار نیست. انسان از نظر روحى، طالب بی‌نهایت آفریده شده است. وقتى هم که خواسته‏‌هاى روحى در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدى متوقف نمی‌‏شود.

به گزارش ندای تفرش به نقل از گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس؛ حجت‌الاسلام حسین باستان: اول: حجاب براى حفظ تعادل مسائل جنسى ـ نه افزایش آن ـ است. حساسیت جنسی امری غریزی و طبیعی است و اساساً نمی­‌توان آن را به عوامل فرعی و متأخر مانند تأکیدات فرهنگی و قانونی تقلیل داد.

دوم: «پوشش و حجاب به دلیل این‏که نقش اساسى در متعادل کردن غریزه خودنمایى و تبرّج زن دارد، عامل مهمى براى جلوگیرى از بخش بزرگى از پریشانى‏‌ها و دغدغه‌‏هاى فکرى زن به شمار مى‏‌آید، زیرا آزادى زن در خودآرایى و به نمایش گذاشتن جلوه‌‏هاى زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زیبایی‌هاى ظاهرى می‌شود که این توجه افراطى مى‌تواند بروز اختلال‏‌هاى روانى را در زن در پى داشته باشد.»[۱]

سوم: با نگاهى به اجتماع و رویدادهاى آن، متوجه می‌شویم زنانى که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند، به واقع بدپوششى آن‏ها چراغ سبز و علامتى است براى آن‏ها که به دنبال هوس‏رانى هستند؛ «هم‏چنان‏که نود و هشت درصد زنانى را که مورد آزار خیابانى قرار می‌گیرند، زنان بدحجاب هستند.»[۲]

چهارم: جوامع غربى که بر اساس نظریه دانشمندان خود، آزادى جنسى را پى‏ گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه، گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری‌هاى گوناگون اجتماعى، مانند خودفروشى، فرزندان نامشروع، بیمارى‏‌هاى واگیردار جنسى، بالا رفتن سطح استانداردهاى جنسى و… شده‌‏اند. به واقع، برداشتن قیود و هنجارهاى دینى و اخلاقى میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضاى افراطى و شدید جنسى می‌کند، نه رعایت پوشش اسلامى، که موجب تفکیک فضاى جامعه و خانواده می‌شود. پوشش اسلامى کمک می‌کند که روابط محبت‏ آمیز و جنسى در کانون عاطفى خانواده، و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین، مى‌شود گفت که حجاب، خط قرمز خانه و جامعه است.

پنجم: در طبیعت انسانى، از نظر خواسته‏‌هاى روحى رسیدن به هر مرحله‌‏اى، میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود می‌آورد. کسانى که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محرومیت‏‌ها و عقده‏‌هاى ناشى از محرومیت‌‏ها دانسته‏‌اند، اشتباه کرده‏‌اند. همان‏‌گونه که محرومیت‏‌ها سبب طغیان و شعله‌‏ور شدن شهوات می‌شود، پیروى و اطاعت و تسلیم مطلق در برابر آن نیز همین نتیجه را در پى دارد. امثال فروید آن طرف سکه را خوانده‏‌اند و از این طرف سکه غافل مانده‏‌اند.

ششم: آنچه مورد تأکید اسلام است، ارضاى غریزه جنسى در حد نیاز طبیعى و از راه دستور زیباى ازدواج و جلوگیرى از تحریک بى‏مورد و بی‌ضابطه آن است، که رعایت پوشش اسلامى نقش بسزایى در این زمینه دارد.

هفتم: مقام معظم رهبرى ـ مد ظله العالى ـ می‌فرمایند: «یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده آمریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندى خودشان، به عفت زن تعدى و تجاوز می‌کنند. آمار منتشر شده از سوى مقامات رسمى خود آمریکا را که یکى مربوط به دادگسترى آمریکا و یکى هم مربوط به یک مقام دیگرى بود می‌گوید در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت مى‌گیرد! ببینید چه قدر مسئله عفت مهم است و وقتى بى‏‌اعتنایى کردند، قضیه به کجا مى‌‏رسد. اداره سلامت و خدمات انسانى ایالات متحده آمریکا، خشونت را اصلى‏‌ترین مشکل زنان طى دهه گذشته اعلام نموده و تحقیقات جدید نیز حکایت از سیر صعودى این معضل دارد؟[۳]

هشتم: تأکید بر مسئله حجاب، حساسیت‏‌هاى جنسى را در جامعه کاهش می‌‏دهد و راهنمایى می‌کند که نیازهاى جنسى در محیط خانواده، که زن و شوهر عهده‏‌دار آن هستند، تأمین شود و به زن به چشم یک انسان متعالى و نه ابزار شهوت‏‌رانى نگاه شود.

[۱] . عباس رجبى، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص ۱۲۰ و ۱۲۱.

[۲] . هفته‏‌نامه پرتو سخن، ۴ خرداد ۱۳۹۰، ش ۵۷۸، ص ۹.

[۳] . مقام معظم رهبرى، سخنرانى در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادى به مناسبت جشن میلاد کوثر در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۷۶؛ به نقل از: حسن قدوسى زاده، نکته‏هاى ناب، ج ۵، ص ۷۰.

پایان پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − چهار =