اساس انقلاب با نظرات، اقدامات و رهنمودهای امام خمینی(ره) به ثمر نشست

واشقانی فراهانی خاطرنشان کرد: شاکله و اساس انقلاب با نظرات، اقدامات و رهنمودهای امام خمینی(ره) به ثمر نشست؛ اگر کمک ها، راهنمایی ها، شفاف سازی ها، اقدامات فکری و عملی امام نبود عزت امروز کشور درک نمی شد.

دکتر سهیل واشقانی فراهانی رییس دانشگاه تفرش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ندای تفرش؛ کاپیتولاسیون یا قضاوت کنسولی را ننگی برای کشورها دانست و گفت: امام خمینی(ره) در مورد کاپیتولاسیون فرمودند: “اگر یک آمریکایی،مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، دادگاههای ایران حق ندارند‏‎ ‎‏محاکمه کنند، بازپرسی کنند، باید برود امریکا! آنجا در امریکا اربابها تکلیف را معین‏‎ ‎‏کنند.

“واشقانی فراهانی اظهار کرد: در عهدنامه ترکمانچای، شکست ایران سبب شد که قضاوت کنسولی در متن عهدنامه ذکر شود. اما در زمان شاه مجبور نبود بلکه اینکار را از روی علاقه و باج دادن به آمریکایی ها انجام داد؛ امام خمینی(ره) این موضوع را به درستی تشخیص داد و در سخنرانی های خود قضاوت کنسولی را محکوم کردند.

رئیس دانشگاه تفرش ابراز کرد: مردم از وابستگی شاه که حتی برای عزل و نصب نخست وزیر خود هم از آمریکایی ها اجازه می گرفت، خسته شده بودند؛ شاه نه تنها وابسته اداری بود بلکه وابسته فکری هم بود برای هر تصمیمی در خصوص کشور از سفارت و سفیر آمریکا مشورت می گرفت.

وی تصریح کرد: برای یک کشور ذلت آور است که شاه کشور وابسته باشد و دستورات را از سفارتخانه های خارجی بگیرد؛ مردم نیز این همه وابستگی را بر نمی تابیدند.

واشقانی فراهانی توضیح داد: در زمان کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به برکناری مصدق شد، نخست وزیرهای متعددی از زاهدی، حسین علا، منوچهر اقبال، شریف امامی، امینی، علم، حسنعلی منصور و در نهایت هویدا، آموزگار، ازهاری و بختیار با کمک و دستور آمریکایی ها منصوب می شدند؛ بعضی از این افراد گرایشات بهایی داشته و حتی در کابینه آنها بهاییان حضور داشتند و مردم مسلمان شیعه ایران از حضور بهایی ها در کابینه این افراد و تصمیمات و بی ارادگی شاه خسته شده بودند.

رئیس دانشگاه تفرش با بیان اینکه امام خمینی(ره) مداوم تذکراتی را به شاه می دادند، گفت: امام(ره) به کرامت ملت و کشور ایران فکر می کردند؛ ایشان یک دانشمند و فیلسوفی بودند که با درایت کامل، مسائل را رصد می کردند و مرتب مسائل را به شاه تذکر می دادند.

وی ادامه داد: امام (ره) در روز ۱۲ بهمن بعد از ۱۵ سال دوری از وطن، مجلس موسسانی را که در سال ۱۳۰۴ تشکیل شد و عوامل آن را در راستای تفکر خاصی منصوب شده بودند، غیرقانونی دانستند؛ امام(ره) با درایتی که داشتند به شاه تذکر داند که نگاهش به غرب نباشد چرا که امید به غیر از خدا محکوم به شکست است.

واشقانی فراهانی خاطرنشان کرد: شاکله و اساس انقلاب با نظرات، اقدامات و رهنمودهای امام خمینی(ره) به ثمر نشست؛ اگر کمک ها، راهنمایی ها، شفاف سازی ها، اقدامات فکری و عملی امام نبود عزت امروز کشور درک نمی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =