هویت زن مسلمان بعد از انقلاب احیا شد

کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه هویت زن مسلمان بعد از انقلاب احیا شد گفت: سبک زندگی، پوشش فردی و حجاب بانوان در بعد از انقلاب تغییر کرد و پوشش آنان اسلامی شد تا به همگان بفهمانند که به آنها نگاه جنسیتی نداشته باشند و نگاه انسانیت داشته باشند و مهمترین نکته این بود که آنان با حجاب می‌خواستند، خود را مصون دارند.

قیومی کارشناس مسائل اجتماعی و مشاور خانواده و فعال فرهنگی در گفتگو با ندای تفرش؛ با اشاره به جایگاه زن در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب اسلامی زن دارای جایگاه اجتماعی مناسبی نبود و در عرصه‌های مختلف هویت و جایگاهی نداشت.

قیومی با بیان اینکه نگاه‌ها بعد از انقلاب به زن و هویت زن تغییر کرد؛ افزود: این تغییر دیدگاه ابتدا در باورها و تفکرات زنان ایجاد شد. زنان باور کردند که هویت و نقش آنها در جامعه مقوله مهمی است و این نگاه باعث شدن نگاه جامعه به زنان تغییر این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: بعد از انقلاب نگاه زن به خودش یک نگاه عزتمندانه شد و باور کرد در راه پیمودن کمال با مردان برابر است و زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلف رشد کنند و منفعل نباشند، این تحول عظیم در حیطه فکری زنان ایران ایجاد شد.

وی بخشی از این تغییر دیدگاه را مرتبط با رهبران انقلاب دانست و ابراز کرد: امام خمینی(ره) در سخنرانی‌های خود به هویت زن می‌پرداختند که زن را از آن حالت ابزاری و جنسی خارج کنند.

قیومی ادامه داد: تغییرات فکری و بینشی که در زنان اتفاق افتاد باعث ارتقای رفتاری زنان در عرصه‌های مختلف مطالبه گری از جمله عرصه تحصیلات و تحصیلات عالی شد و جامعه هم ‌بستر را برای آنان فراهم کرد.

این فعال فرهنگی با اشاره به آمار تحصیل بانوان در قبل از انقلاب، اظهار کرد: زنان و دختران تحصیل‌کرده و حتی مدارس دخترانه در قبل از انقلاب بسیار کم بود؛ در شهرهای بزرگ تحصیل دختران راحت‌تر بود اما در شهرهای کوچک تحصیل دختران جایگاهی نداشت.

وی عنوان کرد: تعداد دختران در دانشگاه‌های قبل از انقلاب بسیار محدود بود. اما بعد از انقلاب ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف در سطح عالی در کشور برای بانوان فراهم شد.

قیومی با بیان اینکه هویت زن مسلمان بعد از انقلاب احیا شد ادامه داد: سبک زندگی، پوشش فردی و حجاب بانوان در بعد از انقلاب تغییر کرد و پوشش آنان اسلامی شد تا به همگان بفهمانند که به آنها نگاه جنسیتی نداشته باشند و نگاه انسانیت داشته باشند و مهمترین نکته این بود که آنان با حجاب می‌خواستند، خود را مصون دارند.

این کارشناس مسائل اجتماعی، تغییر دیگر سبک زندگی را شیوه فرزند پروری و همسرداری دانست و اشاره کرد: تربیت فرزندان به سبک اسلامی باعث شد بسیاری از فرزندان این سرزمین در عرصه‌های مختلف جامعه بدرخشند.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) در سخنرانی‌هایشان زن را تربیت‌کننده و آینده‌سازان کشور اعلام می‌کردند بیان کرد: نقش مهمی که رهبران انقلاب به‌خصوص امام خمینی(ره) برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی داشتند باعث شد زنان علاوه به خانه‌داری به فعالیت اجتماعی هم بپردازند و در کنار فعالیت اجتماعی کرامت انسانی خویش را هم حفظ کنند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند زنان نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند. امام خمینی(ره) حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی باور داشت؛ همین نگاه امام باعث شد خودباوری زنان بالا رود و وارد عرصه‌های مختلف شوند.

وی با اشاره به نقش حضرت زهرا سلام‌الله علیها در جامعه عنوان کرد: حضرت زهرا سلام‌الله علیها علاوه بر آنکه نقش‌های فردی و خانوادگی در فرزند پروری و همسرداری و ارتباط با پدر را خوبی اجرا می کرند در بخش اجتماعی هم فعال و تأثیرگذار بودند.

قیومی ادامه داد: زن مسلمان با تأسی از حضرت زهرا سلام‌الله علیها، مقام زن را ارتقا داد و توانستد مقام و فعالیت اجتماعی خود را نشان دهد.

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب شاهد درخشش زنان در عرصه‌های مختلف مانند فرهنگی، مشارکت‌های سیاسی، فعالیت در دستگاه‌های مختلف بودیم.

فعال فرهنگی با اشاره به فعالیت زنان در دوران جنگ تصریح کرد : زنان نقش عمده و مؤثری در هشت سال دفاع مقدس داشتند از پرستاری مجروحین، رساندن امکانات به رزمندگان، خیاطی و بافتن شال و لباس برای رزمندگان که تمامی این موارد حرکت‌های خودجوش و همدلانه زنان در پشت سنگرها بود.

قیومی اظهار کرد: تغییر هویت زن مسلمان ایرانی باعث شد تا بعد از انقلاب علاوه بر عرصه‌های اجتماعی؛ اقتصادی و خانوادگی در عرصه‌های سیاسی نیز وارد شود؛ همه موارد در حیطه ارزش دادن به هویت و کرامت انسانی زن بود.

وی به فعالیت دشمن برای از بین بردن هویت زن ایرانی اشاره کرد، گفت: دشمن با شباهاتی مانند فمینیست یا برابری زنان و مردان در حال هویت زدایی است؛ که بانوان باید در تمام سطوح هوشیار باشند و آب به آسیا دشمن نریزند و هویت اسلامی و ایرانی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 2 =