واکسیناسیون ۱۰۸ هزار راس دام فراهان علیه تب برفکی هدفگذاری شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فراهان گفت: واکسیناسیون ۱۰۸ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان هدفگذاری شد.

جواد مهرعلی، رئیس اداره دامپزشکی فراهان در گفتگو با فراهان خبر گفت: واکسیناسیون ۱۰۸ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان هدفگذاری شد.

وی افزود: طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت دام سنگین و سبک شهرستان فراهان از شانزدهم آبان‌ماه آغاز و تا پنجم دی ماه امسال ادامه می‌یابد.

مهرعلی اظهارکرد: پیش بینی می‌شود هشت هزار راس دام سنگین در واحدهای سنتی و روستایی و ۱۰۰ هزار راس دام سبک شهرستان فراهان در این مدت علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شوند. رئیس دامپزشکی فراهان جمعیت دام سبک این شهرستان را ۱۰۰ هزار راس عنوان کرد و گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی در تمام جمعیت دام سبک شهرستان با تامین اعتبار خرید واکسن مورد نیاز در حال انجام است.

وی گفت: بیماری تب برفکی به دلیل سرعت انتشار و زیان‌های اقتصادی که به صنعت دامداری وارد می کند، از جمله مهمترین بیماری واگیر دامی است.

مهرعلی ادامه داد: واکسیناسیون دام‌ها به خصوص واکسیناسیون بیماری تب برفکی، از جمله ابزار موازی با سایر روش‌های کنترلی بوده و واکسیناسیون دام‌ها به شرط رعایت سایر ضوابط امنیت زیستی و بهداشتی، منجر به پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی می‌شود.

رئیس دامپزشکی فراهان تب بالا، کاهش تولید شیر، بی حالی، افزایش بزاق، تاول‌های اولیه در سطح زبان، مخاطات لثه، لب‌ها، سم و پستان را از جمله علایم بیماری تب برفکی عنوان کرد و گفت: ویروس عامل بیماری همراه بزاق، شیر، ادرار و ترشحات تاول‌ها از بدن دام بیمار خارج شده و از طریق هوا علوفه، آب و محیط پرورش دام را آلوده و موجب انتشار سریع بیماری می‌شود.

وی افزود: دامداران برای مقابله با شیوع احتمالی تب برفکی باید علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری، ضدعفونی جایگاه دام، جلوگیری از نقل و انتقال دام‌های آلوده، انجام قرنطینه بهداشتی، استفاده از حوضچه ضدعفونی، دفن بهداشتی تلفات ( در گودال عمیق و پوشانیدن با آهک ) و جلوگیری از رفت و آمد افراد غیر ضرور به دامداری‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

مهرعلی، واکسیناسیون دام‌های شهرستان فراهان علیه بیماری تب برفکی را از جمله برنامه‌های اولویت دار دامپزشکی این شهرستان در شش ماهه دوم سال عنوان کرد و گفت: با توجه آغاز فصل سرما و انتقال دام پایه پروار از سایر استان‌ها به این شهرستان، به دامداران توصیه می‌شود در اولین فرصت نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =