آشنایی با مهارت های ارتباطی موثر در تسهیل و نهادینه سازی حجاب و عفاف کارساز است

شاه سیاه گفت: آشنایی با مهارت های ارتباطی موثر و روابط بین فردی، پذیرش فرزندان بدون قید و شرط، آشنایی با شیوه های صحیح امر به معروف و نهی از منکر، الگو بودن خود والدین در این امر می تواند در تسهیل و نهادينه سازی حجاب و عفاف کارساز باشد.

شاه سیاه، مشاور خانواده در گفتگو با فراهان خبر با بیان اینکه خانواده به عنوان اولین نهاد در جامعه مطرح است، گفت: مهمترین اعضا در خانواده، پدر و مادر هستند که اولین مراقبان و الگو برای کودک شمرده می شوند.

وی با اشاره به نقش خانواده ها در نهادینه سازی حجاب و عفاف افزود: با توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار اجتماعی، شکل خانواده ها هم تغییر کرده است.

شاه سیاه اظهارکرد: یکی از وظایف مهم خانواده، آماده کردن فرزندان برای ورود به جامعه یا همان جامعه پذیری است.

مشاور خانواده گفت: متاسفانه خانواده با توجه به روایت با فرزندان و جوانان خودتان به روز و زمانه ی خودشان رفتار کنید، عمل نمی کنند.

وی افزود: خانواده وظایف خودش را نمی داند، عدم مهارت های لازم فرزندپروری، عدم آشنایی با رسانه، عدم آشنایی با روانشناسی رشد در مراحل مختلف رشدی و … همه باعث شده است که فاصله های نسلی و مشکلات برای خانواده ایجاد شود.

شاه سیاه اظهارکرد: البته شایان ذکر است که فشارهای اقتصادی و ساختارهای غلط آموزشی و عوامل دیگر هم دخیل هستند.

مشاور خانواده با بیان اینکه تربیت کردن در حوزه های حجاب و عفاف بایستی از خود والدین شروع شود، گفت:  آشنایی با مهارت های ارتباطی موثر و روابط بین فردی، پذیرش فرزندان بدون قید و شرط، آشنایی با شیوه های صحیح امر به معروف و نهی از منکر، الگو بودن خود والدین در این امر می تواند در تسهیل کردن این موضوع کارساز باشد.

وی افزود: فضای استعداد یابی فرزندان، مهارت نه گفتن، بالا بردن عزت نفس و دادن هویت به نوجوان در بحث خودآگاهی، توجه به فطرت زیبا دوستی و داشتن فضاهای سالم و آزاد برای کودکان و نوجوانان، همگی این مسیر را هموار می سازد. 

شاه سیاه اظهارکرد: از زبان دختر آیت الله طباطبایی شنیدم که ایشان جلوی پای دخترشان بلند می شدند و می ایستادند که این خود الگوی رفتار پیامبر (ص) می باشد.

مشاور خانواده گفت: همین الگوهای رفتاری کاملا فراموش شده، عدم احترام ها، قضاوت های زیاد می تواند بسیار مشکل ساز باشد. 

وی با اشاره به هجمه های دشمن علیه موضوع حجاب و عفاف در رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی افزود: در طول تاریخ مشاهده می کنیم که در جوامع گروه های بودند که تلاش هایی بر ضد پیامبران و ائمه اطهار داشتند، با توجه به رشد عقلی در جوامع و نزدیک شدن به ظهور، می توان کاملا امید داشت که می توان کارهایی انجام داد.

شاه سیاه اظهارکرد: جامعه به صورت یک پازل است، می توان نگاه سیستمی داشت که همه ی نهادها و سازمان ها وظایف خاص خود را دارند ولی در کل به یک هدف می رسند.

مشاور خانواده گفت: متاسفانه نگاه تربیتی و اخلاقی در اکثر سازمان ها و نهادهای ما کم رنگ شده است، موازی کاری ها و شعار زدگی بسیار زیاد شده است.

وی با بیان راهکارهای مقابله با استدلال های غلط در موضوع حجاب و عفاف افزود: از ازدواج کردن صحیح و درست و آموزش خانواده ها برای فرزندآوری و تربیت و پرورش مناسب و درست، تغییر ساختار در مهد کودک ها و مدارس، دانشگاه ها و حوزه ها به سمت آموزش و پرورش و نه صرف آموزش باید مورد توجه قرار گیرد.

شاه سیاه اظهارکرد: جلوگیری از حرکت های بدون تفکر و عجولانه در این مبحث، آموزش شیوه های امر به معروف و نهی از منکر درست، آشنا سازی و دادن اطلاعات به روز در حوزه ی رسانه و فضاهای مجازی، برنامه ریزی های درست برای اوقات فراغت و برنامه های لذت جویانه ی سالم، فراهم کردن کار و اشتغال و کسب مهارت های شغلی و استعداد یابی و عدم نگاه های دسته بندی کردن جامعه در این مسیر موثر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 7 =