روزه‌داری اسباب سلامت جسم و روح انسان را فراهم می کند/رمضان ماه خیر، برکت و نزول قرآن است

اصلانی با بیان اینکه دین مبین اسلام روزه‌داری را اسباب سلامت جسم و روح انسان بیان داشته است، گفت: روزه در آموزه های اسلامی ویژگی هایی دارد که از جمله سلامتی و تندرستی می باشد، خدای سبحان به پیامبری از بنی اسرائیل وحی کرده است به قومت خبر بده که بنده ای روزی را روزه نمی گیرد برای رضای خدا جز این که جسمش سالم می ماند و پاداش بزرگ داشته باشد.

حجت الاسلام اصلانی، امام جمعه شهر خنجین در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به اینکه که روزه یکی از مهم ترین عبادت های مسلمانان و مؤمنان است، گفت: روزه به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل برای پرورش روح و تقوا در تمام زمینه ها و همه ابعاد به مؤمنان معرفی شده است.

وی افزود: روزه تکلیفی است که مؤمنان وظیفه دارند در ماه مبارک رمضان آن را به منظور تقرّب به خدا با ترک خوردن و آشامیدن و مانند آن از طلوع فجر تا اذان مغرب آن را به انجام رسانند.

اصلانی اظهارکرد: قرآن کریم خطاب به مؤمنان فرمود؛«یا ایّها الّذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الّذین من قبلکم لعلّکم تتقون»؛ ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بوده اند نوشته شده تا پرهیزکار شوید.

امام جمعه خنجین گفت: با این که روزه از ارکان اسلام است اما انجام آن با مشقّت و محرومیت از لذایذ مادی و با مشکلاتی چون تحمل رنج گرسنگی و تشنگی همراه است اما خداوند آن را با خطاب عاطفه برانگیز و مسئولیت بخش «یا ایّها الّذین آمنو» همراه کرده است تا علاوه بر اهمیّت موضوع روزه، به مؤمنان عظمت و کرامت ببخشد.

وی گفت: امام صادق(ع) فرمود؛ لذت خطاب «یا ایّها الّذین آمنو» آن چنان است که سختی و مشقت این عبادت را از بین برده است،با بیان این حقیقت که گرفتن روزه برای شما خیر است و رحمت خود را متجلّی ساخته است تا مؤمنان با علاقه و عشق و محبت به این وظیفه الهی بپردازند.

اصلانی افزود: انسان مسافر است و مسافر به زاد و توشه نیاز دارد، بهترین ره توشه سالکان مسیر معاد تقواست، برای رسیدن به تقوا گاه باید اندیشه را از راه تعلیل و تحلیل علمی و زمانی با تأیید انگیزه از راه دستورهای عملی تقویت کرد.

امام جمعه خنجین اظهارکرد: روزه عاملی برای پیدایش ره توشه معنوی است که انسان روزه دار با روزه داری به تقوا می رسد.

وی گفت: روزه دارای ابعاد گوناگون و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی دارد، روزه هم در بعد اخلاقی و هم از نظر اجتماعی و هم از نظر بهداشتی و روانی و تأمین صحت و سلامتی انسان آثاری دارد.

اصلانی افزود: روزه از نظر اخلاقی روح انسان را لطیف و اراده انسان را قوی و امیال و غرائز او را تعدیل می کند، انسان روزه دار با تحمل گرسنگی و تشنگی و چشم پوشی از لذت جنسی، روح خودش را تلطیف می کند و از این طریق زمام نفس سرکش را در اختیار داشته و بر هوس ها و شهوات خود مسلّط می شود.

امام جمعه شهر خنجین اظهارکرد: انسان روزه دار با ترک موقت خوردنی ها و نوشیدنی ها و لذایذ با امکان دسترسی به آن ها از طریق حلال، روحیه مقاومت را در خود تمرین می دهد تا در غیر ماه رمضان از حرام اجتناب کند و با اراده قوی، امیال خود را تعدیل کند.

وی گفت: روزه انسان را از عالم حیوانات ترقّی داده و به عالم ملکوت و فرشتگان صعود می دهد و در روایات اسلامی روزه را سپری در برابر آتش دوزخ معرفی می کند.

اصلانی با بیان اینکه دین مبین اسلام روزه‌داری را اسباب سلامت جسم و روح انسان بیان داشته است، افزود: روزه در آموزه های اسلامی ویژگی هایی دارد که از جمله سلامتی و تندرستی می باشد، خدای سبحان به پیامبری از بنی اسرائیل وحی کرده است به قومت خبر بده که بنده ای روزی را روزه نمی گیرد برای رضای خدا جز این که جسمش سالم می ماند و پاداش بزرگ داشته می شود.

امام جمعه خنجین اظهارکرد: خدا برای این که مشقت زا بودن این عبادت را برای مؤمنان قابل پذیرش قرار دهد از تعابیر ویژه ای استفاده کرده است و گرفتن روزه را در واقع لطف و رحمت خدا به بندگان می داند.

وی گفت: ماهی که روزه در آن بر مؤمنان واجب شده است ماه خیر و برکت و نزول قرآن است که وسیله هدایت انسان و برخوردار از شواهد هدایت و فارغ بین حق و باطل است، ماهی که در آن شب قدر واقع‌شده است. که ارزش آن برابر با هزار ماه است، شبی که در آن تقدیر و سرنوشت انسان رقم می‌خورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =